به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمیدر سایی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن علنی امروز دوشنبه 16 آذرماه در جریان پرسش خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان و مردم اظهار کرد: ابتدا از شما به دلیل آنکه امروز در مذاکرات مجلس اعداد و اطلاعاتی را می‌شنوید که بخشی از آن شما را آزرده خواهد کرد عذرخواهی می‌کنم.

 

رسایی تصریح کرد: البته با توجه به نتیجه کار و تصمیم مجلس در پایان که معتقدم برساس مصلحت ملی خواهد بود، شما از پیگیری مجلس خشنود خواهید شد.

 

وی ادامه داد: موضوع سوال بنده بررسی یکی از قوانین کشور توسط نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت است که رعایت این قانون نشانه عدالت و نظام جمهوری اسلامی و عدم رعایت آن نشانه انحراف در دولت، سیستم و مجرای جاری کشور است و طبعا اگر مجلس چشمش را بر این تخلف ببندد، آغاز انحراف در آرمان‌های انقلاب خواهد بود.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به فعالیت‌های نعمت‌زاده بیان داشت: طبق برنامه ارائه شده نعمت‌زاده از سال 57 در نظام جمهوری اسلامی با عضویت در هیئت مدیره شرکت ایران خودرو فعالیت خود را آغاز کرده و بعد هم به عنوان وزرای کار، صنایع، معاون اجرایی نخست وزیر ،معاون سازمان برنامه و بودجه فعال بوده است.

 

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: شرکت‌های پتروشیمی و نفتی هم جزو حوزه فعالیت نعمت‌زاده بوده تا جایی که وی به عنوان مشاور ارشد وزیر نفت انتخاب شد، اما در سال 88 وی هیچ سمتی نداشته و بازنشسته شد و به دنبال آن به تاسیس یک شرکت خانوادگی روی آورد

 

رسایی در ادامه افزود: البته یک شرکت نبوده و ما فکر می‌کنیم به 16 عدد نیز می‌رسد که اگر در مورد آن کنکاش کنیم، یک دریای بیکران خواهیم رسید.

 

وی اظهار کرد: موضوع سوال عضویت همزمان در هیئت مدیره 16 شرکت که عمدتا در رشته پتروشیمی فعال است، سوال امروز بنده است که البته معلوم شده 19 شرکت است که البته یکسری دیگر از شرکت‌ها نیز وجود دارد که فعلا در مورد آنها ادعایی ندارم.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: مطابق اصل 141 قانون اساسی تصدی بیشتر از یک شغل برای کارمندان دولت ممنوع است، چه برسد به اینکه آن شخص وزیر هم باشد و همچنین براساس تبصره 4 ماده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نیز تصدی هر نوع شغل دولتی در موسساتی که قسمتی و یا همه آن متعلق به دولت، نمایندگی مجلس، وکالت دادگستری، مشاور حقوقی ، مدیرعامل و یا عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی بجز شرکت‌های تعاونی‌ها و ادارات و موسسات برای کارکنان دولت ممنوع است.

 

رسایی تصریح کرد: بنده به نعمت زاده اعلام کردم باید مدارک استعفای خود را ارائه کرده تا سوالم را پس بگیرم، اما وی در پاسخ بیان داشت که باید ابتدا بنده مدارک خود را ارائه کنم، لذا متوجه شدم که باید شرکت‌ها بیش از 16 عدد باشد.

 

وی ادامه داد: به نعمت‌زاده اعلام کردم زمانی که شما عضو هیئت مدیره می‌شوید باید روزنامه رسمی آن را چاپ کرده و اعلام رسمی کند و حتی زمانی که از آن خارج هم می‌شوید، باید روزنامه رسمی آنرا بار دیگر منتشر کند.

 

وی تاکید کرد: دیوان محاسبات هرچند یک نهاد رسمی است، اما ملاک تشخیص نبوده و وزیر صنعت باید مدارک استعفای خود را از هیئت‌های مدیره شرکت‌ها به مجلس ارائه کند.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌ها، وزیر صنعت حدود 2 ماه پیش مدارک خود را به مجلس ارائه کرد و روز گذشته هم معاون وی تمامی اسناد را به بنده تحویل داد، البته تا توانستند تلاش کردند بنده را از پرسیدن سوالم منصرف کنند.

 

وی بیان داشت: روز گذشته با دیدن مدارک تازه متوجه شدم که پرسیدن این سوال بسیار بجاست، زیرا براساس اسناد و مدارک تاریخ استعفاهای خود را در هیئت مدیره باید اعلام کند. اگر پیگیری رسانه‌ها و نمایندگان مجلس نبود، نعمت زاده این استعفاها را هم انجام نمی‌داد.

 

وی ادامه داد: در سال 93 توکلی نماینده تهران نیز نسبت به عضویت نعمت زاده در هیئت‌های مدیره شرکت‌ها واکنش نشان داد.

 

حمید رسایی در پاسخ به بخش دوم اظهارات نعمت‌زاده در رابطه با سوال عضویت همزمان وزیر صنعت در بیش از 16 شرکت صنعتی گفت: نمایندگان به خوبی نحوه دفاع شما مبنی بر سوال مطروحه را مشاهده کردند؛ حالا حقوق ملت به کنار.

 

رسایی خطاب به وزیر صنعت ادامه داد: شما پدر صنعت کشور را درآورده‌اید! 

 

نماینده مردم تهران تأکید کرد: بنده از وزیر صنعت خواستم که تاریخ هیئت مدیره‌هایی که‌ ایشان در آن حضور دارند را اعلام کنند و همچنین نایب رئیس مجلس هم از وی این موضوع را مطالبه کرد اما ایشان به یک مورد تاریخ اشاره کردند و مابقی را اعلام نکردند چرا که شرکت‌ها 19 شرکت است.

 

 

رسایی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: دوستان چرا فکر می‌کنید آقای نعمت‌زاده در جلسه کمیسیون مبنی بر پاسخ ‌دهی به سوالات مطروحه شرکت نکردند. این امر به این دلیل است که ایشان پاسخی به این سوال ندارند چون وزیر صنعت هنوز عضو هیئت مدیره‌های برخی شرکت‌ها هستند. 

 

این نماینده مردم تهران خطاب به نعمت‌زاده بیان داشت: آقای نعمت‌زاده شما نه تنها باید 6 ماه از خدمت انفصال شوید که بنده معتقدم شما باید به دلیل اینکه در موعد بازنشستگی قرار دارید از خدمت به طور کلی انفصال شوید.

 

رسایی خاطرنشان کرد: شما مردم را نسبت به موضوعات مربوط به خودرو خائن برشمردید. شما زمانی گفتید که باید مدیر خارجی وارد کنید. چرا؟