« مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل خارومیانه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل فارس، به سفر اوباما به سرزمین های اشغالی اشاره کرد و گفت: از یک ماه پیش در رسانه ها اعلام شد که « باراک اوباما» رئیس جمهور قرار است به سرزمین های اشغالی سفر کند.

اعلام زودهنگام این خبر در رسانه ها آن هم پس از آنکه اوباما در دور نخست چهارساله ریاست جمهوری خود حاضر نشد به سرزمین های اشغالی سفر کند و با مسئولان رژیم صهیونیستی دیدار کند، حائز اهمیت است. اینکه رئیس جمهور آمریکا تصمیم می گیرد در دوره دوم ریاست جمهوری خود به سرزمین های اشغالی سفر کند، طبیعی است که پیام هایی در درون خود داشته باشد بویژه برای ائتلاف لیکود-اسرائیل بیتنا در رژیم صهیونیستی که بیشترین خصومت را با اوباما طی چهار سال گذشته داشت، از سوی دیگر خود اعلام این سفر بر ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی تاثیر خود را گذاشته است. علاوه بر آن پیام هایی را نیز به طرف فلسطینی که متمایل به سازش با رژیم صهیونیستی است، دارد. همچنین این سفر پیام هایی را به منطقه خاورمیانه بویژه جریان مقاومت دارد.

وضعیت ضعیف نخست وزیر رژیم صهیونیستی

شکیبایی با اشاره به جنگ لفظی اوباما و نتانیاهو و وضعیت ضعیف نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر رئیس جمهور آمریکا گفت: باراک اوباما در حالی دارد به سرزمین های اشغالی سفر می کند و با مسئولان تل آویو دیدار می کند که به باور تحلیلگران منطقه ای و بین المللی وی پیروز جنگ لفظی با مسئولان رژیم صهیونیستی طی چهار گذشته بود. شکست نتانیاهو در انتخابات سوم بهمن ماه پیش، خود مصداقی بر این تحلیل است.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: برخی بر این باور هستند که در جنگ لفظی چهار سال اخیر میان رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این اوباما بود که توانست وی را شکست دهد و خواسته های خود را بر نتانیاهو تحمیل کند، خاصه آنکه نتانیاهو در انتخابات اخیر نتوانست رای مناسبی را بدست بیاورد و ائتلاف شکننده ای را بوجود آورد، ائتلافی که بیشتر به دموکرات ها در آمریکا تمایل دارند، برخلاف راستگرایانی تندرویی مثل اسرائیل بیتنا.

وی تاکید کرد: بنابراین نتانیاهو از آنجایی ناچار شده است که با گروه ها و احزابی ائتلاف کند که با آمریکا همسویی بیشتری دارند خود نشان می دهد که وی در موقعیت ضعیفی قرار دارد و در سایه این موقعیت ضعیف نتانیاهوست که اوباما دارد به سرزمین های اشغالی سفر می کند. این سفر می تواند به جریان رقیب نتانیاهو وزن و ثقل بدهد.

حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل خاورمیانه به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در شرایط مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: اوباما با سفر به سرزمین های اشغالی این پیام را می خواهد بدهد که با وجود جنگ و دعواهای لفظی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و اختلاف نظرها و دیدگاه ها و حتی اختلاف بر سر منافع اما امنیت رژیم صهیونیستی و حفظ این امنیت برای آمریکایی ها از اولویت بالایی برخوردار است. به عبارتی سفر رئیس جمهور آمریکا به نوعی تجدید میثاق میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است و به نوعی نشاندهنده حمایت آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و نیز علیه ملت های منطقه است.

پیام برای فلسطینی ها

شکیبایی به پیام سفر اوباما برای فلسطینی ها نیز اشاره کرد و گفت: جریان فلسطینی حامی سازش با رژیم صهیونیستی، مورد حمایت آمریکاست که اکنون در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد. در مقابل جریان مقاومت در وضعیت بسیار خوب و قوی قرار دارد، این جریان تا کنون موفق شده است که دستاوردهای بسیار خوبی کسب کند، حاصل این دستاوردها شبه انتفاضه ای بود که اخیرا در سرزمین های فلسطینی در پی شهادت « عرفات جرادات» اسیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی رخ داد و فلسطینی ها را تا مرز یک انتفاضه تمام عیار و جدید پیش برد. این اتفاق و شبه انتفاضه حاصل قدرت گیری مقاومت اسلامی فلسطین است که توانست در کرانه باختری نیز نفوذ کند.

این کارشناس در ادامه عنوان کرد: هر چقدر که وزن و موقعیت مقاومت بیشتر تقویت شود وزن و موقعیت جریان سازشکار ضعیفتر می شود. احتمالا باراک اوباما وقتی به سرزمین های اشغالی بیاید با « محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیداری خواهد داشت تا شاید بتواند به تقویت وزن و جایگاه جریان سازشکار کمک کند. اوباما تلاش خواهد کرد که با وعده کمک مالی وزن و موقعیت این جریان را در برابر جریان مقاومت بگذارد، زیرا در هر صورت جریان سازکار همسو با سیاست های آمریکاست.

وی تاکید کرد: در مجموع می توان گفت که یکی از اهداف و پیام های سفر اوباما به سرزمین های اشغالی احیای گفت و گوهای صلح خاورمیانه است که مرده است. به عبارتی جنازه سازش را زنده کند.

پیام سفر اوباما برای منطقه

شکیبایی در پایان به به پیام سفر اوباما به سرزمین های اشغالی برای منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه با توجه به بیداری اسلامی که رخ داد و اوضاع سوریه که نظام حاکم اکنون دست برتر را در برابر معارضان دارد، به گونه ای این سفر دلداری دادن به رژیم صهیونیستی در مورد تحولات منطقه است. یکی از اهداف این سفر با توجه به افزایش قدرت مقاومت در منطقه بویژه در لبنان، سوریه، فلسطین و ایران، این است که اوباما اعلام کند که آمریکا همچنان در کنار رژیم صهیونیستی است.