به گزارش پارس، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آدمیرال جیمز استاوریدس، فرمانده ارشد فرماندهی آمریکا در اروپا به سرویس های مسلح سنا گفت: اوضاع سوریه رو به وخامت است و هر روز بدتر و بدتر می شود و هیچ پایانی برای این جنگ داخلی دیده نمی شود.

استاوریدیس که بزودی بازنشسته می شود، گفت که تعدادی از کشورهای عضو ناتو به دنبال عملیات های نظامی برای خاتمه دادن به بن بست دوساله و کمک نظامی به نیروهای مخالف از جمله استفاده از هواپیماها و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هستند.

به گفته این فرمانده آمریکایی، نظیر مداخله آمریکا و جامعه بین المللی در لیبی در سال ۲۰۱۱، یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و توافق در میان ۲۸ عضو ائتلاف ناتو برای ایفای نقش نظامی ناتو در سوریه ضروری است.

وی گفت: اگر درخواست دخالتی مطرح شود نظیر آنچه در لیبی رخ داد، ما آماده ایم. اما اعضای ائتلاف هم اکنون سرگرم

مذاکره درباره حمایت از شورشیان سوری با ایجاد منطقه پرواز ممنوع، تحریم تسلیحاتی و از این قبیل هستند. البته این مذاکرات بصورت فردی انجام می شود و هنوز به عنوان طرح و بررسی آن در درون ائتلاف به ناتو نرسیده است.

وی در پاسخ به کارل لوین، رئیس سرویس های مسلح سنای آمریکا مبنی بر اینکه آیا طرحی برای هدف گیری دفاع هوایی سوریه مطرح است، گفت: بله.

استاوریدیس در باره موشک های پاتریوت ناتو مستقر در مرزهای ترکیه با سوریه گفت که این پاتریوت ها می توانند در موقعیتی قرار گیرند که هواپیماهای سوری را هدف گرفته و آنها را ساقط کنند.

این فرمانده آمریکایی تاکید کرد: رهبران ترکیه بسیار تاکید دارند که این موشک ها فقط با اهداف دفاعی مورد استفاده قرار گیرند و استفاده از این سیستم های دفاعی برای دیگر مقاصد از جمله هدف گیری نیروی هوایی سوریه نیازمند توافق در میان اعضای ناتو است و ما هنوز با این مرحله فاصله داریم.

استاوریدیس تصریح کرد که دیدگاه شخصی وی این است که کمک نظامی به مخالفان سوری برای شکستن بن بست موجود و سرنگونی دولت اسد مفید خواهد بود.

به گفته این فرمانده آمریکایی پس از سقوط اسد، سوریه وضعیتی شبیه بالکان پیدا خواهد کرد. وی گفت: ما در بالکان شاهد بودیم که ۱۰۰ هزار تن کشته شدند، یک تا دو میلیون تن به مرزها گریختند و دو جنگ بزرگ رخ داد یکی در بوسینی، هرزه گوین و دیگری در صربستان، کوزوو. فکر می کنم متاسفانه ممکن است این آینده سوریه نیز پس از سقوط اسد باشد. به نظر من احتمال کشتارهای انتقام جویانه، درگیریهای مذهبی میان گروه های مختلف مردم سوریه زیاد است.