به گزارش پارس به نقل از  خانه ملت، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، از رایزنی با هیأت رئیسه‌مجلس برای بررسی اولویت‌دار لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات خبر داد و گفت: تمام تلاش نمایندگان این است که لایحه مذکور به انتخابات اسفند ماه برسد.

امیر خجسته با اشاره به ارائه لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات از سوی دولت به مجلس، گفت:‌ این لایحه در نشست این هفته مجلس اعلام وصول شده و تمام تلاش نمایندگان این است که لایحه مذکور به انتخابات اسفند ماه برسد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات یکی از الزامات برگزاری درست انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است، افزود:‌ ما در حال رایزنی با هیأت رئیسه مجلس هستیم، تا این لایحه را خارج از نوبت در صحن مطرح و بررسی کنیم.

وی در تشریح محورهای لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات، افزود:‌ مهم‌ترین محور این لایحه این است که منابع اعتباری در عرصه انتخابات از چه بخش‌هایی آمده و در چه نقاطی هزینه می‌شود، زیرا در شرایط کنونی هیچ کنترلی در نحوه جذب اعتبارات و شرایط هزینه‌کرد آن‌ها وجود ندارد، که این موضوع قطعا مشکلات و مفاسدی را به‌دنبال دارد.

خجسته افزود: تصویب این لایحه به‌طور حتم موجب تحقق عدالت انتخاباتی، شایسته سالاری، رفع تبعیضات ناروا و زمینه سازی مشارکت همه جانبه مردمدر عرصه انتخابات آینده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: در لایحه مذکور هزینه‌های انتخاباتی به طور ویژه کنترل و مدیریت می‌شود، به طوری که در لایحه هزینه‌ها‌ تنها به دایر کردن محل ستاد انتخابات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، هزینه های تبلیغات مجاز در رسانه ها و سایر تبلیغات مجاز و هزینه و حق الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی در فعالیت های انتخاباتیمنحصر شده است.

خجسته افزود:‌ از طرف دیگر با تصویب لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات عملا راه برای ارائه کمک و خدمات نقدی و غیرنقدی به افرادبسته می شود، همچنین با نظارت صورت گرفته از ورود پول‌های نامشروع به عرصه انتخابات جلوگیری می‌شود.

وی گفت: همچنین بر اساس این لایحه داوطلبان شرکت در انتخابات موظفند تمامی منابع و مصارف مرتبط با فعالیت های انتخاباتی خود را در دفاتر یا سامانه مخصوص ثبت کنند به گونه ای که طریق هیأت های اجرایی قابل حسابرسی و رسیدگی باشد.