به گزارش خبرگزاری فارس به نقل روزنامه صهیونیستی « هاآرتص» ، « بنیامین نتانیاهو» امروز رسما کابینه جدید خود را به « کنست» معرفی کرد.

این کابینه پس از ۶ هفته تلاش با حضور پنج حزب « لیکود» ، « اسرائیل بیتنا» ، « یش عاتید» ، « هبیت هیهودی» و « هاتنوعا» تشکیل شده است. در این بین دو حزب « یش عاتید» و « هاتنوعا» میانه رو و سه حزب دیگر از احزاب راستگرای اسرائیل هستند. فهرست مشترک « لیکود-بیتنا» در انتخابات اخیر با کسب ۳۱ کرسی پیروز شد و « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی و رهبر این فهرست مأمور تشکیل کابینه شد.

کابینه جدید اسرائیل از ۲۲ وزیر و هشت معاونت تشکیل شده است. در این کابینه « لیکود» با ۹ عضو بیشترین تعداد نفرات را در کابینه دارد. حزب تازه تأسیس « هاتنوعا» به رهبری « زیپی لیونی» هم فقط دو وزیر در کابینه دارد و کمترین تعداد وزراتخانه ها را در اختیار گرفته است.

وزرات جنگ، وزارت داخلی، وزارت امور خارجه و وزارت روابط بین الملل و امور راهبردی مهمترین وزارتخانه هایی هستند که در اختیار حزب لیکود قرار گرفته است. البته وزارت امور خارجه موقتا در اختیار این حزب است و در صورتی که « آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق و رهبر حزب « اسرائیل بیتنا» که با اتهام فریب افکار عمومی روبروست از این اتهام مبرا شود، مجددا به وزارت خارجه باز می گردد.

وزرای کابینه جدید اسرائیل (منبع « هاآرتص» )

حزب « یش عاتید» به رهبری « یعیر لاپید» هم که در انتخابات با شعار بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی به میدان آمد و نهایتا با قرارگیری در جایگاه دوم، به پیروزی غیرمنتظره ای دست یافت، وزارتخانه های رفاهی را در اختیار گرفته است. « یعیر لاپید» خود وزارتخانه حساس دارایی عهده دار شده است. این حزب توانست پس از کش مکش فراوان پست وزارت آموزش را هم به دست آورد و « شاعی پیرون» جایگزین « گیدعون سعار» از حزب « لیکود» شد. سه وزارتخانه سلامت، رفاه و علوم نیز در اختیار این حزب است.

دو حزب « اسرائیل بیتنا» و « هبیت هیهودی» هریک سه وزارتخانه را به دست آورده اند. تعداد وزارتخانه های « اسرائیل بیتنا» در صورت تبرئه لیبرمن به چهار می رسد. در حزب « هبیت هیهودی» هم « نفتالی بنت» رهبر این حزب وزیر اقتصاد و بازرگانی شده است. « عوری عاریل» هم که خود یک شهرک نشین است و یک شهرک صهیونیستی هم پایه گذاری کرده، وزیر مسکن شده است.

در نهایت حزب « هاتنوعا» هم دو وزارتخانه را به دست آورده. رهبر این حزب « زیپی لیونی» وزیر دادگستری شده و « عامیر پرتز» وزیر جنگ سابق حالا وزیر حفاظت از محیط زیست شده است.

اولین جلسه کابینه رژیم صهیونیستی قرار است امشب بلافاصله پس از مراسم سوگند وزرا برگزار شود.

احزاب مذهبی افراطی چون « شاس» و « یهودیان متحد» و همچنین احزاب عرب در کابینه جدید حضور ندارند. این امر تحت فشار « نفتالی بنت» و « یعیر لاپید» که از سیاستمداران تجددگرای اسرائیل هستند، رخ داد. حزب کار به رهبری « شلی یخیموویچ» هم در برابر اصرارهای نتانیاهو برای پیوستن به کابینه مقاومت کرد و اعلام کرد که به دلیل اختلاف نظر شدید قادر به همکاری با نتانیاهو نیست. به همین جهت حزب کار هم در این کابینه حضور ندارد.

متوسط سنی کابینه جدید ۵۷ سال است. « نفتالی بنت» ۴۱ ساله جوان ترین و « عوزی لاندائو» با ۷۰ سال سن پیرترین وزیر کابینه جدید هستند.

در پارلمان جدید اسرائیل هم که جناح چپ و راست تقریبا در آن تعداد کرسی هایی برابر دارند، « یولی ادلشتین» از حزب « لیکود» با ۹۶ رأی موافق به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد.

لیست وزرای کابینه جدید اسرائیل؛

لیکود:

۱. بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر

۲. موشه یعلون – وزیر جنگ

۳. گیدعون سعار – وزیر امور داخلی

۴. گیلاد عردان – وزیر ارتباطات و جبهه داخلی

۵. یوال استینیتز – وزیر روابط بین الملل و امور استراتژیک

۶. یسرائیل کاتز – وزیر حمل و نقل

۷. لیمور لیونات – وزیر فرهنگ و ورزش

۸. سیلوان شلوم – وزیر منابع آب و انرژی

۹. زعیو الکین – وزیر امور خارجه (موقت تا پایان پرونده قضایی « آویگدرو لیبرمن» )

یش عاتید:

۱۰. یعیر لاپید – وزیر دارایی

۱۱. شاعی پیرون – وزیر آموزش

۱۲. یعال گرمان – وزیر سلامت

۱۳. معیر کوهن – وزیر رفاه

۱۴. یاکوب پری – وزیر علوم

اسرائیل بیتنا:

۱۵. سوفا لندور – وزیر مهاجرت و جذب جمعیت

۱۶. عوزی لانداعو – وزیر گردشگری

۱۷. اسحاق آحارونوویچ – وزیر امنیت عمومی

هبیت هیهودی:

۱۸. نفتالی بنت – وزیر اقتصاد و بازرگانی

۱۹. عوری عورباخ – وزیر امور بازنشستگان

۲۰. عوری عاریل – وزیر مسکن

هاتنوعا:

۲۱. زیپی لیونی – وزیر دادگستری

۲۲. عامیر پرتز – وزیر حفاظت از محیط زیست