به گزارش پارس به نقل ازایسنا، حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان در برنامه مشترک شبکه خبری بی. بی. سی و رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت: افغانستان منافع کلان آمریکا را در منطقه درک می کند، ولی آمریکا هم باید به منافع حیاتی افغانستان احترام بگذارد.

کرزای در این برنامه که با حضور افراد گوناگون از ولایت های مختلف افغانستان با عنوان" جرگه آزاد" تهیه شده بود گفت: آمریکایی‎ ها عجله دارند که توافقنامه امنیتی تا سه ماه دیگر امضا شود. ما عجله نداریم. ما باید به دقت مفاد این توافقنامه را بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلا این توافقنامه را امضا می‎ کند یا خیر گفت: اگردر جهت منافع ما باشد، حتما. اگر آنها درخواست های ما را بپذیرند، امضا می‎ کنیم.

رئیس جمهوری افغانستان خطاب به حاضران گفت: آمریکا آمده و نمی‎ رود. ما باید درخواست های خود را بدون هیچ نگرانی مطرح کنیم.

کرزای از چانه زنی های شدید در جریان گفتگو با آمریکایی‎ ها خبر داد، اما تاکید کرد که مردم اصلاً نگران آینده کشور خود نباشند چرا که هیچ مشکلی پیش نمی‎ آید.

وی در پاسخ به اعتراض حاضران تنش‏ های اخیر بین خود و آمریکا را" تبلیغات مطبوعاتی" خواند و گفت: این‎ ها همه تبلیغات مطبوعاتی است. آمریکایی‎ ها ما را تحت فشار می گذارند ما نیز آنها را تحت فشار قرار می دهیم اما کار رسانه ای و مطبوعاتی آنها بهتر و سریعتر است.

رئیس جمهوری افغانستان بار دیگر از گفتگوهای طالبان با آمریکایی‎ ها هم‎ زمان با اجرای حملات انتحاری، به شدت انتقاد کرد و گفت: کشتار غیرنظامیان توسط اعضای این گروه قابل بخشش نیست.

وی تاکید کرد: به نام این‎ که با آمریکا جنگ می‎ کنند، مردم ما را در خیابان‎ های کابل می‎ کشند، این قابل بخشش نیست. کودکان ما را در خوست می‎ کشند، بزرگان و عالمان دین ما را در قندوز شهید کردند، بعد با خارجی‎ ها نشستند، گفتگو کردند و در قطر دفتر باز کردند و به فرانسه رفتند.

کرزای همچنین حملات انتحاری طالبان را باعث طولانی شدن حضور آمریکایی ها در افغانستان دانست.