پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر«محمدصادق کوشکی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در رابطه با اهمیت هر چه با شکوه برگزار شدن مراسم روز مبارزه با استکبار در سال جاری نوشت:

دلیل جدی برای اثبات اهمیت 13 آبان سال جاری، تمایلی است که در میان برخی از نیروهای داخل کشور مبنی بر کم رنگ برگزار شدن و یا منتفی شدن برنامه سالیانه روز مبارزه با استکبار جهانی وجود دارد.

به عبارت دیگر اگر مراسم 13 آبان سال جاری اهمیتی نداشت، اصرار بر منتفی نمودن آن نیز معنایی پیدا نمی کرد.

متاسفانه در کشور نیروهایی هستند که همواره این هدف(کم رنگ یا منتفی شدن برنامه 13 آبان) را دنبال می کنند و در نگاهی کلان تر به دنبال آن می باشند که اساسا چنین روزی را از حافظه تاریخی ملت ایران پاک کنند. همین مسئله بهترین نماد و سنبل اهمیت 13 آبان می باشد و مسئله کمی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

این افراد بخش محدودی را از جامعه را تشکیل می دهند و کسانی هستند که از بدیهیات صحنه روابط بین الملل و همچنین از بدیهیات نسبت ما با ایالات متحده بی اطلاع می باشند. به عبارت صحیح تر این افراد در جهالت و غفلت به سر می برند که چنین هدفی را دنبال می کنند.

بخشی دیگر از این افراد نیز کسانی هستند که آمریکا را قبله خود به شمار آورده و معتقدند که می بایست در مقابل آن کرنش و تعظیم به عمل آورند و در نهایت تسلیم آن شد. این افراد تمام فکر، ذهن و قلبشان با ایالات متحده است؛ آمریکایی فکر می کنند و آمریکایی رفتار می کنند و در صحنه سیاست کشور نیز کاملا مشخص که در کجا قرار دارند.

هر ملتی با تاریخ خودش شناخته می شود و هر ملتی که تاریخ خود را بهتر بشناسد از یک سو راه رشد و پرورش خود را هر چه بهتر فراهم ساخته است و از سوی دیگر به بهترین شکل می تواند از خودش دفاع کند.

13 آبان به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) انقلابی بزرگتر از انقلاب نخست می باشد؛ چرا که نماد استکبارستیزی جمهوری اسلامی است و روزی است که ملت بزرگ ایران به دنیا نشان دادند از آمریکا نمی ترسند و آمریکا می بایست جایگاه ابرقدرتی خودش را ترک کند. طبیعتا چنین روزی برای امام خمینی(ره) به مراتب مهم تر از انقلاب نخست می باشد. 

هر چقدر که پیش تر می رویم و کشور ما پیشرفت بیشتری پیدا می کند، به همان میزان ستیزه استکبار با ما افزایش می یابد. دشمنی آمریکایی هر سال به نسبت سال قبل افزایش می یابد و ما نیز باید به همان میزان آمادگی و هوشیاری خود را در این صحنه نبرد بیشتر به نمایش بگذاریم.

نشان دهیم که نفرت ما از جهان استکبار و حاکمیت آن پیش از پیش افزایش یافته است. همانطور که طرف آمریکایی دشمن را بیشتری ابراز می کند، ما هم باید با صدای بلندتری، برائت خود را فریاد کنیم.

ارتباط میان اجرای برجام و برگزاری مراسم 13 آبان

اما شاید سوالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است، از این قرار است که با توجه به انجام توافق میان ایران و 5+1، دیگر برگزاری مراسم روز مبارزه با استکبار چه معنا و مفهومی دارد؟!

در پاسخ به این افراد باید گفت که هیچ ارتباطی میان اجرای توافق میان ایران و 5+1 با هر چه باشکوه تر برگزار شدن این روز ملی وجود ندارد. اگر فرض را هم بر این بگذاریم که امریکایی ها به تعهدات خودشان پایبند باشند و برجام را به صورت کامل اجرا کنند، نباید فراموش کرد که خودشان اقرار دارند که برجام را برای مهار و غلبه بر ایران طراحی کرده ایم.

زمانی که آنها رسما اعلام می کنند که برجام به معنای تداوم دشمنی ما با ایران است و راهکاری است برای مهار ایران، بنابر این تکلیف ما نیز کاملا مشخص می شود.

آن کسانی که برجام را آغاز گشایش رابطه با آمریکا می دانند، جزء همان دو دسته ذکر شده قرار می گیرند؛ یعنی کسانی که یا به طور کل نسبت به بدیهیات روابط بین الملل جاهل می باشند و یا کسانی که هم وجودشان آمریکایی است.

در غیر این صورت آمریکایی ها، برجام را ساز و کاری برای تضعیف ایران می دانند و از باب دشمنی مسئله برجام را پیش کشیده اند.