به گزارش پارس به نقل از فارس،‌ در پی مصاحبه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با شبکه تلویزیونی ITV و برداشت نادرست برخی رسانه‌های داخلی درباره مصاحبه حضوری با دانشمندان هسته‌ای کشور توضیحاتی ارائه داد که مشروح آن در زیر می‌آید.

در این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام شده و تصویر و صوت آن نیز موجود می‌باشد، هیچ صحبتی از اجازه آژانس برای مصاحبه حضوری با دانشمندان هسته‌ای کشورمان در میان نیامده بلکه اشاره شده که همانند گذشته در راستای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه سوال و ابهام بصورت مکتوب دریافت شده، سپس پاسخ آن تهیه و ارائه می‌شود. حتی گفته شده که پاسخ‌ها لزوماً توضیحات افراد مورد نظر آنها نیست.

همچنین در گزارشات غیر دقیق و بلکه ناصحیح یکی دو رسانه داخلی، تیترهای گمراه کننده و دور از واقعیت مانند مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازدید از سایت‌های هسته‌ای نقل شده، لازم به ذکر است که خبرنگار تلویزیون ITV انگلیس با اجازه سازمان انرژی اتمی، تصویر برداری مختصری از رأکتور تهران داشته و در نتیجه این اقدام هیچگونه اتفاق غیر متعارف، برخلاف ملاحظات حفاظتی و امنیتی و یا خطوط قرمز نظام صورت نگرفته است.

لازم به ذکر است صحبت‌های رسمی و رسانه‌ای مسئولان کشور و سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب توافقات برجام و با در نظر داشتن خطوط قرمز نظام صورت می‌گیرد. نقل مطالب ابهام آمیز و تشویش برانگیز نظیر اخبار مورد اشاره درباره مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای می‌تواند به اعتبار بین‌المللی کشور صدمه وارد کند. انتظار است که رسانه‌های عمومی کشور به ویژه هنگام نقل موضوعات مرتبط با امنیت ملی همچون موضوعات هسته‌ای دقت لازم را داشته و همواره دو ویژگی مهم خبر یعنی دقت و صحت را علاوه بر سرعت در انتشار مدنظر قرار دهند. در صورت لزوم، هرگونه ابهام خود را قبل از انتشار اینگونه مطالب با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران در میان گذاشته و حتی الامکان اطلاعات خود را از طریق مراجعه به منابع موثق از جمله زبان اصلی کسب کنند.