به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «علی لاریجانی» پنجشنبه شب پس از سخنرانی در دوازدهمین نشست سالانه «جوامع درگیر جنگ و صلح» در روسیه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با تجزیه سوریه، توضیح داد: فرض که سوریه را تجزیه کردند؛ با این عمل به تروریست ها جایزه داده می شود؛ با این کار فقط صورت مساله پاک می شود و این یک اشتباه استراتژیک است؛ زیرا روس ها مدت کوتاهی است که در سوریه علیه تروریست ها فعالیت می کنند و در این زمان کوتاه پیروزی های بیشتری داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که ائتلاف بین المللی در یکسال و نیم گذشته چه کرده است، افزود: یکی از دلایل قدرت داعش، فروش نفت از سوی این گروه تروریستی به کشور همسایه است و آن هم در حالی که فروش نفت توسط تانکرها صورت می گیرد؛ یعنی با وجود اینکه با هواپیماهای بدون سرنشین آن ها را می بینند اما واکنشی نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: فرض کنیم آمریکایی ها بگویند ما با سوریه همکاری نمی کنیم، پرسش ما این است که چرا با عراق همکاری نمی کنید؟ بنابراین به خوبی معلوم است که ائتلاف در حال بازی با تروریست هاست و در عراق و سوریه کار مهمی انجام نمی دهد.

لاریجانی درباره اظهارنظری که برخی کشورها می گویند شرایط منطقه و سوریه در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد، گفت: شرایط به این بدبینی نیست که شما از آن یاد می کنید. برخی از همین کشورها به ایران می آیند و می گویند بشار اسد سقوط می کند و حدود پنج سال است که با وجود عدم حمله روسیه می گویند سوریه سقوط می کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: کشورهایی که در 80 سال اخیر سابقه هیچگونه انتخاباتی را نداشته اند حق ندارند در رابطه با دموکراسی اظهارنظر کنند و این در حالی است که در این کشورها خانم ها حق رانندگی نیز ندارند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین کنفرانس سه روزه باشگاه مباحثه والدای با عنوان «جوامع بین جنگ و صلح: غلبه بر منطق منازعه در دنیای فردا» که در آن شخصیت های سیاسی و دولتی وهمچنین پژوهشگران برجسته سیاست خارجی روسیه و دیگر کشورهای جهان حضور داشتند، روز پنجشنبه در شهر سوچی پایان یافت.

از کشورمان رئیس مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس شرکت کرد.

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» که ازسال 2004 تاسیس شده، با جذب همکاری از 62 کشور جهان نشست های خود را سالانه ومنظم برگزار می کند، به عنوان گردهمایی ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا نزدیک به روسیه مورد توجه جهانی قرار دارد.