به گزارش پارس، وزیر خارجه کشورمان در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در تهران ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارحه المان در تهران گفت: امروز ایشان برای اولین بار به تهران سفر کرده است. روابط تهران-برلین دیرینه و بر مبنای احترام متقابل بوده و در خصوص گسترش مناسبات تهران برلین به گفتگو پرداختیم. ظریف افزود که امیدواریم این روابط زمینه جدیدی برای گسترش همکاریهای بیشتر فراهم کند.

وزیر خارجه ادامه داد؛ درخصوص افراط گرایی، مواد مخدر و تروریسم گفتگو کردیم و از نقش المالن در منطقه استقبال میکنیم و روابط دو کشور میتواند روابط نمونه ای برای روابط با اروپا باشد.

ظریف در نشست خبری با همتای آلمانی خود در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه ایران از عربستان چه توقعاتی دارد، یادآور شد: ایران معتقد است که در منطقه ما خطرات مشترک وجود دارد که مهمترین آنها افراطی‌گری و تروریسم تکفیری است که با حمایت برخی کشورهای منطقه پا گرفته و به بحرانی برای منطقه و کشورهایی که به آن دامن زده‌اند تبدیل شده و همچنین خارج از منطقه را نیز فرا گرفته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان هیچ استفاده‌ای حتی موقتی از تروریسم کرد، اظهار داشت: برخی همسایگان ما در این تفکر واهی بودند که می‌توان از آنها برای اهداف کوتاه مدت استفاده کرد که امروز همه به این نتیجه رسیدند که استفاداه از این گروه فایده‌ای ندارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بحران‌های یمن و سوریه گفت: تنها راه حل، سیاسی و مراجعه به نظرات مردم است و از طریق اقدامات نظامی نمی‌توان امور را پیش برد. ضرورت دارد هر چه سریع‌تر به تفاهم ملی و وحدت ملی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش آلام مردم و همچنین گفت‌وگو برای راه‌حل‌های بلندمدت فکر کرد که جمهوری اسلامی برای همه این موارد فعال بوده و تلاش کرده است.

ظریف به برخی تلاش‌های ایران در یمن و سوریه برای پایان به وضعیت وخیم این کشورها اشاره کرد و افزود: ما به دنبال رسیدن به راه‌حل سیاسی بوده و هستیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ‌از همسایگان‌مان توقع داریم واقعیات را درک کنند. ما به دنبال حذف عربستان از منطقه نیستیم اما اجازه نمی‌دهیم عربستان نیز ما را حذف کند که این تلاش باید متوقف شود زیرا به خونریزی بیشتر در منطقه می‌انجامد.

ظریف با اشاره به حادثه منا نیز گفت: از دولت عربستان توقع داریم وضعیت مفقودین را هر چه سریع‌تر مشخص کند و پیکرهای مطهرشان را به کشور بازگرداند. متاسفانه شاهد تاخیر در این زمینه بودیم و توقع داریم که در این باره عدالت رعایت شود و این قبیل حوادث در آینده تکرار نشود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حسن همجواری هستیم، گفت: معتقدیم یا همه امنیت دارند یا هیچ کسی، ما امنیت را در سایه ناامنی منطقه‌ای جستجو نمی‌کنیم و از همسایگان می‌خواهیم که از این خیالپردازی جلوگیری کنند.