به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر  ؛ رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد روسیه نیروی زمینی در سوریه مستقر نخواهد کرد، جایی که این کشور در حال انجام حملات هوایی علیه اهدافی است که به گفته مقامات کرملین مواضع (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش هستند.

پوتین گفت: «ما قصد نداریم این کار را انجام دهیم (عملیات زمینی در سوریه انجام دهیم) و دوستان سوری ما از این موضوع اطلاع دارند.»

پوتین ماه گذشته و با تأیید پارلمان روسیه عملیات هوایی در کشور جنگ زده سوریه را آغاز کرد اما مقامات روسیه همواره این موضوع را رد کرده اند که نیروی زمینی به سوریه اعزام خواهند کرد.

روسیه با استفاده از جنگنده های مدرن و هواپیماهای قدیمی مربوط به دوران شوروی مراکز فرماندهی و اردوگاه های آموزشی آنهایی را که می گوید «تروریست های» افراطی هستند، بمباران کرده است و با این حملات از تهاجمی زمینی نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند.

پوتین اعلام کرد هدف روسیه از انجام این عملیات «تثبیت مقامات مشروع سوریه و ایجاد شرایطی برای یافتن یک راهکار سیاسی در این کشور است.»

او درباره تسلیحاتی که روسیه در این حملات از آنها استفاده می کند -از جمله موشک های کروز روسی که از دریای خزر به سوی اهدافی در هزار و پانصد کیلومتری شلیک می شوند-، این ایده را رد کرد که مسکو در یک «رقابت تسلیحاتی» با غرب قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد:‌ «موضوع یک رقابت تسلیحاتی مطرح نیست. حقیقت این است که تسلیحات مدرن در حال توسعه و تغییر هستند. در دیگر کشورها، این توسعه بسیار سریع تر از اینجا در حال رخ دادن است. به همین دلیل ما نیز باید تسلیحات خود را توسعه دهیم.»

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور شصت و سه موضع را در سوریه طی بیست و چهار ساعت گذشته هدف قرار داد و مرکز فرماندهی «تروریست ها» و چندین موضع دفاعی و همچنین انبارهای مهمات آنها را نابود کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد در مذاکرات با پنتاگون در ارتباط با جلوگیری از وقوع حوادث در حریم هوایی سوریه پیشرفت هایی حاصل شده است زیرا ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در حال انجام حملاتی جداگانه در سوریه است.

پوتین انتقادهای ائتلاف به رهبری آمریکا را در این باره رد کرد که نیروی هوایی روسیه قبل از انجام حملات اطلاع رسانی نمی کند.

پوتین گفت‌: «می خواهم توجهات را به سوی این حقیقت معطوف کنم که هیچ کسی در برنامه ریزی و آغاز عملیات از این نوع هیچ وقت به ما هشدار نداده است. اما ما چنین کاری انجام دادیم.»

در همین حال، ائتلاف ملی سوریه -مخالفان اصلی اسد- روز یکشنبه اعلام کرد مذاکرات به ابتکار استفان دِ میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه را به سبب نگرانی های درباره این طرح و حملات هوایی روسیه در سوریه تحریم خواهد کرد.

ائتلاف ملی سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: «این ائتلاف تصمیم گرفته است در کارگروه هایی که با هدف رایزنی در نظر گرفته شده است، حضور نداشته باشد و به بیانیه ژنو و قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشد و پایان یافتن تهاجم روسیه باید اساسی برای از سر گیری روند مذاکرات باشد.»

بیانیه ژنو سندی است که در کنفرانس صلح در سال دو هزار و دوزاده بر سر آن توافق شد و در آن خط مشی هایی برای توافق صلح سوریه از جمله تشکیل یک نهاد انتقالی با اختیارات اجرایی تعیین شد.

مخالفان می گویند بشار اسد رئیس جمهور سوریه نمی توان طی دوره انتقالی بر سر قدرت باقی بماند اما رژیم دمشق می گوید کناره گیری اسد از قدرت در دستور کار نیست.

دِ میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه در ماه ژوئیه روند تشکیل کارگروه های متشکل از نمایندگان مخالفان و دولت سوریه را پیشنهاد کرد تا درباره موضوعاتی از قبیل حفاظت از غیر نظامیان و بازسازی سوریه گفتگوهایی صورت گیرد.

اما این رایزنی ها تا کنون صورت نگرفته است و مخالفان نا امید شده اند و می گویند این گفتگوها با مذاکراتی مناسب فاصله دارند.

پس از برگزاری چند نشست در ترکیه -مقر ائتلاف ملی سوریه - این ائتلاف به تحریم این مذاکرات رأی داد.

این ائتلاف عملیات هوایی روسیه را در روز سی ام ماه سپتامبر محکوم و اعلام کرد این اقدامات با ماهیت روسیه به عنوان عضو شورای امنیت و نقشی که به عنوان یک کشور می تواند در مذاکرات صلح ایفا کند، در تضاد است.

روسیه می گوید حملات هوایی اش -که با هماهنگی دولت سوریه انجام می شوند- مواضع گروه شورشی داعش و دیگر «تروریست ها»‌ را هدف قرار می دهد.

اما مخالفان و حامیانش می گویند مسکو در این حملات بیشتر بر شورشیان میانه رو و اسلام گرا متمرکز شده است تا جهادگرانی که در تلاش برای تقویت دولت اسد هستند.

رئیس جمهور روسیه گفت: هدف اصلی عملیات نظامی در سوریه برقراری ثبات در این کشور و حمایت از دولت قانونی بشار اسد است.

ولادیمیر پوتین، تاکید کرد از طریق کمک جنگنده های روسی، زمینه مناسب برای حل و فصل سیاسی در سوریه فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: روسیه قصد ندارد در هیچ درگیری دینی و مذهبی مداخله کند.