پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هادی محمدی- بیداری اسلامی در کشورهای عربی موجب شده امریکا، غرب، اسرائیل و مستبدان عربی به فکر بیفتند چگونه از نظام‌های پوسیده و وابسته دفاع کنند یا از فضای ناشی از بیداری اسلامی به عنوان عنصر هجومی در حوزه کشورهای غیرهمسو بهره‌مند شوند. حاصل دلمشغولی آنها این شد که از طریق تروریسم تکفیری و القاعده به عنوان ابزار اجرایی راهبردها و مطلوبیت‌های غربی، تحولات منطقه‌ای را مدیریت کنند و با هرج و مرج هوشمند و هدفمند، کشورهای رقیب را به چالش بکشند. 

در پنج سال گذشته سوریه یکی از این قربانیان تروریسم مورد حمایت غرب و ارتجاع و صهیونیسم است که در تصویری وارونه از اوضاع سوریه، حامیان تروریسم خود را حامی دموکراسی و حقوق بشر و آزادی و اصلاحات نشان داده و سوریه و بشاراسد را عامل تروریسم و  ویرانی خوانده‌اند. امروز یک رخداد مهم در سوریه شکل گرفته و روسیه با راهبرد علنی مبارزه با تروریسم از هر شکلی وارد سوریه شده و گفتمان خود را اینگونه منتشر می‌کند که اصلاحات در سوریه با مبارزه با تروریسم آغاز می‌شود و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. 

این ورود پرقدرت روسیه که از چهارشنبه گذشته در حمله به مراکز داعش و النصره و احرارالشام و جیش الفتح آغاز شده، همه بازیگران داخلی و خارجی و به ویژه حامیان تروریسم را غافلگیر و منفعل کرده است. 

جالب اینکه از مدت‌ها قبل سازمان ملل و وزارت خارجه امریکا و غربی‌ها، داعش و النصره و احرارالشام را به عنوان گروه‌های تروریستی شناسایی کرده و داعش و النصره هم خود را القاعده شام یا عراق دانسته و حتی با هم در مورد این عنوان جنگ کرده و یکدیگر را به خیانت در صلاحیت داشتن این عنوان متهم کرده‌اند. بقیه گروه‌های یاد شده هم در سوریه خود را همپیمان یکی از این دو می‌دانند و با آنها همکاری می‌کنند. 

حالا که روسیه با «راهبردی آشکارساز» و رسوا کننده به میدان آمده، غربی‌ها را به واکنش وادار کرده، ضمن اینکه نمی‌خواهند ابتکار عمل و ژست مبارزه با تروریسم را از دست بدهند، از روسیه می‌خواهند فقط داعش را هدف قرار دهد و به جبهه النصره و جیش الفتح و احرار الشام و بقیه همپیمان‌های القاعده حمله نکند. چقدر جالب است که اسرار سال‌های گذشته در مورد ارتباط غرب، ارتجاع و صهیونیسم با القاعده و گروه‌های همپیمان با آن آشکار می‌شود، چراکه نابودی این گروه‌های القاعده‌ای در سوریه را نابودی ابزارهای خود در سوریه می‌دانند و این اولویت صهیونیستی برای آشوب‌زده باقی ماندن سوریه را از طریق قربانی کردن داعش پذیرفته‌اند! راهبرد روسیه موجب شده رسوایی حمایت غرب، اسرائیل، ارتجاع عرب از القاعده و جریان‌های تکفیری، بیش از پیش علنی شود و حتی تهدید کرده‌اند اگر روسیه این رویکرد خود را در حمله به همه تروریست‌ها ادامه دهد، تروریست‌ها را وادار به همگرایی و وحدت کرده و اوضاع را خطرناک‌تر می‌کند! در حالی که این پیام امریکایی بدین معناست که اگر روسیه خط عملیاتی خود را بدون ملاحظات غرب ادامه دهد، آنها هم تروریست‌ها را به نحوی حمایت و مدیریت خواهند کرد که آشوب و ناامنی بیشتری تولید کنند تا راهبرد روسیه شکست بخورد!

بدیهی است غرب، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای تخریب و به شکست کشاندن راهبرد روسیه که در کنار ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله در حال پیگیری است، تلاش کنند ولی نتیجه قطعی آن این مقدمه را داشته و ثبت می‌کند که تروریسم با حمایت غرب جان خواهد داشت و غرب بدون حمایت از تروریسم، ابزار سیاست‌ورزی ندارد.