به گزارش پارس ، کیهان در ستون اخبار ویژه خود به نقل از وبسایت «چشم خاورمیانه» نوشت: نامه‌ای در میان خاندان سلطنتی آل سعود دست به دست می‌شود که خواهان تعیین جایگزین برای ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد و وزیر دفاع شده است. این نامه چهار صفحه‌ای که ظاهراً اخیراً توسط یکی از نوادگان ملک عبدالله بن عبدالعزیز ابن سعود، پادشاه متوفی، تنظیم شده است درباره از دست رفتن کنترل خاندان آل‌سعود بر عربستان هشدار می‌دهد. در نامه نوشته شده است: «ما از تمام فرزندان ملک عبدالعزیز، از امیر بندر، بزرگترین، تا امیر مقرن، جوانترین، می‌خواهیم عاجلانه به تشکیل یک نشست اضطراری با حضور تمام اعضای خاندان همت بگمارند تا وضعیت کنونی به بحث گذاشته شود و برای نجات کشور دست به اقدام لازم زده شود».

به گزارش صدای آمریکا خبرهای حاکی از شکاف داخلی فزاینده در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی چالش‌های بزرگ اقتصادی و سیاست خارجی را تجربه می‌کند. سقوط بهای نفت خلأ میان درآمدها و هزینه‌ها را عمیق‌تر کرده است. یک تحلیلگر سیتی بانک به «چشم خاورمیانه» گفته است که دولت عربستان با ۲۰ درصد کسری درآمد روبرو خواهد شد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر مداخلات منطقه‌ای خود را گسترش داده و به جرگه بزرگترین وارد کنندگان تسلیحات در جهان پیوسته است. عربستان در حال حاضر درگیر مناقشاتی است که هدف آن مقابله با نفوذ روزافزون ایران در سراسر خاورمیانه است. عربستان سعودی در یمن دستاوردهای اندکی در برابر شورشیان حوثی که تصور می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند داشته است. ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش هم موفقیت‌های محدودی داشته است. این نامه فعالیت‌های نظامی اخیر عربستان را «کاملاً دچار سوء محاسبه» توصیف کرده و می‌گوید این اقدامات موجب از بین رفتن اعتماد مردم شده است. اختلافات داخلی احتمالاً منعکس کننده کشاکش میان اعضای خاندان سلطنتی بر سر تغییر نسل حاکمان است.

منبع این نامه که با شرط ناشناس ماندن با «چشم خاورمیانه» صحبت کرده می‌گوید بعضی در خاندان سلطنتی خواهان مشاهده تغییراتی درجهت نجات عربستان از سقوط هستند در حالی که دیگران نگرانند‌ علنی شدن کشاکش‌های داخلی به از دست رفتن حمایت عمومی منجر شود. نامه پیشنهاد می‌کند که قدرت به بعضی اعضای مسن‌تر خانواده بازگردانده شود.

در این نامه نوشته شده است: به حاشیه رانده شدن بزرگان و صاحبان تجربه و همچنین تسلیم فرماندهی به نسل جدید رویاپردازان ابله که در پشت ظاهر یک پادشاه ناتوان فعالیت می‌کنند از سوی ما مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.

همزمان روزنامه رای‌‌الیوم در گزارشی نوشت علی‌النعیمی وزیرنفت عربستان بویژه پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی از انظار عمومی پنهان شده است.

رأی‌الیوم نوشت: دو اتفاق مهمی که اخیراً رخ داد، می‌تواند چشم‌اندازی از آینده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست بدهد و با بررسی عمیق این دو اتفاق می‌توان تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احتمالی کشورهای مذکور را پیش‌بینی کرد. اتفاق اول، دور شدن علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان از انظار عمومی خصوصاً پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی‌اش. افرادی بسیار در داخل و خارج عربستان علی‌النعیمی را مهندس سیاست نفتی این کشور می‌دانند و معتقدند که دولت ریاض برای ورشکسته کردن شرکت‌های تولید نفت صخره‌ای و فروپاشاندن اقتصاد ایران و روسیه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت (اضافی) به بازارهای جهانی برای کاستن قیمت نفت تزریق کرد. اتفاق دوم، اخراج صدها کارمند شبکه تلویزیونی الجزیره- قوی‌ترین و تنهاترین رسانه سیاسی قطر- به علت کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

مؤسسه استاندارد اندپورز که در زمینه اعتبارسنجی فعالیت می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که استمرار کاهش قیمت نفت شاید باعث تعویق یا لغو برخی پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شود و اخراج نزدیک به ۲۵ درصد از ۵ هزار کارمند شبکه الجزیره نیز شاید یکی از پیامدهای کاهش قیمت نفت باشد.

پیش از این برخی مطبوعات عرب زبان منطقه از رفتار انتحاری رژیم عربستان بر سر قیمت نفت و برای ضربه زدن به ایران خبر داده و این رفتار را خودکشی توصیف کرده بودند.