به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز پس از شرکت در مراسم نماز عید قربان در استانبول در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب تاکید کرد ، بشار اسد نمی تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد. وی با اشاره به دیدار خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مسکو گفت : با محمود عباس درباره وقایع اخیر قدس گفتگو کردیم. اردوغان گفت: با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز درباره تحولات سوریه و منطقه، همچنین تحولات قدس گفتگو کردیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت : من موضع روسیه را درباره سوریه واضح نمی بینم. از وزیران امور خارجه خواستیم فعالیت جدیدی را آغاز کنند. وی خواستار اقدامات مشترک روسیه، ایران، آمریکا و ترکیه درباره مسئله سوریه شد. رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه بشار اسد باید از قدرت برکنار شود، گفت: شاید در روند گذار امکان مشارکت بشار اسد وجود داشته باشد اما نمی توان حضور کسی را که موجب مرگ ۳۵۰ هزار نفر شده است، پذیرفت.

اردوغان گفت: حمایت های ایران و روسیه از بشار اسد موضوع پنهانی نیست. من در دیدار دیروز به ولادیمیر پوتین این موضوع را گفتم که بشار اسد در پی تاسیس سوریه متعلق به خود است. وی خواستار دمشق، حما و حمص است. آیا نیروهای داخل سوریه اجازه چنین چیزی را خواهند داد؟

رئیس جمهور ترکیه گفت : داعش ۳۵ درصد از خاک سوریه را اشغال کرده است. اردوغان گفت: ما سوریه را شریک خود می دانیم. ما خواستار ایجاد منطقه امن در سوریه هستیم. دو میلیون پناهجوی سوری در کشور ما حضور دارند . آنان خواستار بازگشت به کشورشان هستند. وی افزود: ما خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.