به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه در پایان نشست فوق‌العاده سران ۲۸ کشور اروپایی در مورد بحران آوارگان در اروپا، گفت: «باید با بسیاری از طرف‌های درگیر در سوریه گفتگو کرد و این موضوع اسد را نیز شامل می‌شود، اما طرف‌های دیگری نیز وجود دارند. نه تنها باید با واشنگتن و مسکو گفت‌وگو کرد، بلکه باید با شرکای منطقه‌ای مهم، ایران و کشورهای سنی مانند عربستان نیز صحبت کرد.»

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز گذشته در بدو ورود به نشست سران اروپا درخصوص مهاجرت، گفت: «همه کسانی که می‌توانند به دستیابی به راه‌حلی سیاسی در سوریه کمک کنند باید بر سر میز بنشینند. این اصلی بود که نشست ژنو بر اساس آن برگزار شد و من خواهان نشستی جدید هستم که به همه کشورهایی که بازگشت صلح به سوریه را می‌خواهند، اجازه دهد در آن شرکت کنند.»

یک منبع در ریاست‌جمهوری فرانسه، چهارشنبه اعلام کرد اولاند و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس در دیدار روز سه‌شنبه «بر ضرورت فعال‌سازی روند صلح در سوریه» تأکید کردند.

پیش از این، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در سخنانی اذعان کرده بود که سخن گفتن از کناره‌گیری بشار اسد به عنوان پیش شرط مذاکرات، بیهوده است.

پیش از فابیوس، «جان کری» همتای آمریکایی‌اش برکناری فوری بشار اسد از قدرت را غیر ضروری خوانده بود و اذعان کرد که نیازی به رفتن اسد به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات نیست.