به گزارش پارس به نقل از فارس ، سمینار سیاست خارجی چین و ایران با حضور هیأت ایرانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست غلامعلی حدادعادل و حضور غلامحسین صفارهرندی و کارشناسان و همچنین هیأت چینی با حضور مسئولین سیاست خارجی وزارت بین‌الملل از جمله آقایلن جیان ژانگ معاون مدیرکل تحقیقات بین‌الملل،  اوسی‌که فرستاده ویژه در مسئله خاورمیانه و سفیر سابق چین در عربستان و مصر، لی شاوشیان متخصص مسائل خاورمیانه و رئیس مؤسسه تحقیقات در دانشگاه مینگ‌شیا، بینگ‌بینگ استاد عالی دانشگاه پکن و جمعی از کارشناسان روابط بین‌الملل چین برگزار شد.

صفار هرندی با بیان اینکه نگاهی که بنده دراین سمینار عرض می‌کنم درباره مسئله هسته‌ای و برجام است، اظهارداشت: همانگونه که دکتر حدادعادل در سخنانشان اشاره کرد انقلاب اسلامی دستاورد بزرگی چون استقلال داشته اما در کنار ‌آن دستاورد دیگری چون آزادی هم وجود دارد؛ آزادی در ایران اجازه می‌دهد مواضع مختلف در باب مذاکرات و برجام از طرف افراد و گروه‌ها مطرح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات 5+1 در حالی به جمع‌بندی رسیده که در کنگره آمریکا بررسی و در ایران هم مورد کنکاش قرار گرفته است، افزود: این بررسی‌ها هنوز در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در این زمینه لازم می‌دانم دو نکته را که مورد اجماع عمومی در ایران است مطرح کنم، یادآورشد: اولین نکته این است که فناوری هسته‌ای و دستاورد صلح‌آمیز آن حق مسلم ملت ماست و ایرانیان برای حفظ آن ایستاده‌اند تا جایی که تهدید و ترور دانشمندان ما و همچنین تحریم‌های ظالمانه بر اراده آنان اثری نداشته است.

صفار هرندی دومین نکته را اینگونه عنوان کرد که مذاکره با دیگر کشورها برای اثبات صلح‌آمیز بودن موضوع هسته‌ای ایران اقدام به جایی بود که کلیت آن مورد اجماع قرار دارد البته دستیابی به توافق عادلانه در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران موردنظر همگان است.

وی اضافه کرد: با این وجود به دلیل عملکرد آمریکا و سابقه غیرانسانی آنها در قبال ایران که در حافظه تاریخی ملت است اعتماد لازم برای اجرای درست تعهدات وجود ندارد و مباحثی که در بعضی محافل یا مجالس مطرح می‌شود درباره اصل مذاکرات یا توافق نیست بلکه تضمین لازم برای اجرا از جمله رفع تحریم‌ها به صورت فوری و یکجا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با تأکید بر اینکه در چند هفته اخیر ادبیات سلطه‌جویانه و غیرمؤدبانه آمریکا در لحن مقامات آنها دیده می‌‌شود، گفت: البته ممکن است مصرف داخلی خودشان یا نظر صهیونیست‌ها باشد اما اثرات مخربی نیز در داخل ایران داشته است.

وی در عین حال واقعیت دیگری که این روزها و مخصوصاً پس از ارائه برجام مشاهده می‌شود را سفر هیأت‌های خارجی به خصوص اروپایی به ایران دانست و یادآور شد: این تحولات علاوه بر آنکه بر توسعه احتمالی روابط و تجدید روابط به هم خورده مؤثر است هدف دیگری را دنبال می‌کند که احتمالاً برای شما هم دارای اهمیت است.

صفار هرندی بر همین اساس تأکید کرد: آنها به دنبال تقویت این نگرش در جامعه و میان مردم و محافل اجتماعی هستند که بگویند غربی‌ها شرکای بهتری برای اقتصاد ایران هستند البته عناصر آگاه می‌دانند که واقعیت چیز دیگری است؛ واقعیت آن است که غربی‌ها در دوران سخت تحریم‌ها بدترین انتخاب را در مقابل کشور و ملت ما داشتند و تابع چشم و گوش بسته آمریکا بودند و حالا انتظار ملت ما از آنان عذرخواهی است اما در مقابل عملکرد چین در آن موقع قابل تقدیر بوده و این واقعیت شیرینی است.

وی با تأکید بر اینکه موقعیت کنونی ایران به خصوص پس از مذاکرات موقعیت قابل توجهی برای کشورها در ایران فراهم کرده است، اظهارداشت: چه بهتر شرکای سنتی ما آنهایی که در دوران سختی در کنارمان بودند همچون چین و روسیه اکنون تحرک بیشتری از خود نشان دهند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح‌کرد: نکته مهم این است که برجام اگر به تصویب برسد یا نرسد نگاه کشور ما به آمریکایی‌ها به دلیل سابقه‌شان نگاه خوبی نیست؛ همچنین مواضع این روزهای آمریکایی‌ها نشان می‌دهد دلیلی ندارد ما هم در مواضعمان تغییری ایجاد کنیم و این عین موضع بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبر معظم انقلاب است که در روزهای قبل نیز تکرار کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: در توافقی که گفته می‌شود برد - برد است ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم و طبعاً انتظار عمل متقابل نیز داریم؛ البته هر آنچه با منافع ملی ما ناسازگار باشد از جانب رهبری و ملت قابل قبول نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص نقش چین در برجام نیز یادآور شد: اینکه چین در پالایشگاه اراک مأموریت دارد نشانه خوبی است البته از باب سنگ‌اندازی‌های آمریکا نگرانی داریم ولی با استواری چین در رأی خود امیدواریم سرانجام خوبی در انتظار این تعهد باشد.

صفار هرندی تصریح کرد: از 4 سال پیش آمریکا همه تلاش خود را برای ساقط کردن سوریه انجام داد ولی سوریه کماکان پابرجاست و نقش ایران در این موقعیت غیرقابل کتمان است همچنین نقش ایران در مبارزه با داعش و کمک به عراق و یمن بر کسی پوشیده نیست و این جایگاه ایران در منطقه را ثابت کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری‌ها و عمق روابط بیشتر با چین شاهد پیشرفت و امنیتی متقابل برای کشورها و منطقه باشیم.