به گزارش پارس به نقل از فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاونش «ترو واریورانتا» روز گذشته (دوشنبه) پس از بازگشت از ایران، در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفرشان پرداختند.

بحث نمونه‌برداری از سایت نظامی پارچین از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست خبری بود. آمانو در سخنان خود اطمینان داد که نمونه‌برداری بر اساس رویه‌های استاندارد آژانس انجام شده و ضمنا اصالت نمونه‌ها را تائید کرد.

در این نشست همچنین واریورانتا روند نمونه‌برداری‌های آژانس را شرح داده و گفت ایران در یکی از مراحل ۱۲گانه این فرآیند ایفای نقش کرده است.

در ادامه متن کامل اظهارات معاون مدیر کل آژانس، آمده است:

همانطور که مدیر کل گفت، ما در طول سا‌ل‌ها، به کشورهای عضو اجازه داده‌ایم تحت شرایط خاص، برخی اقدامات راستی‌آزمایی را انجام دهند. در عین حال ما همواره بسیار محتاط هستیم که این اقدامات به کاری که ما انجام می‌دهیم، لطمه نزند.

لازم به ذکر است که ما سالیان سال است که چنین همکاری‌هایی با بیش از ۴۰ کشور عضو داشته‌ایم. نمونه‌گیری فرآیند پیچیده‌ای است و از عناصر مختلفی تشکیل شده است.

بگذارید ۱۲ عنصر اصلی این فرآیند را برای شما برشمارم.

اولا، این کار باید مطابق رویه‌ها و دستورالعمل‌های مکتوب دقیق ما انجام گیرد و غیر از این نمی‌تواند باشد.

دوم، تعیین نقاطی که نمونه‌برداری از آنجا انجام می‌شود، یک اقدام مهم جداگانه دیگر است. این نقاط باید منطبق با معیارهای ما باشد.

سوم، ابزارهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید مشخصات خاصی داشته باشند. کیت‌های نمونه‌برداری، همچنین ظروف، پلمپ‌ها، دوربین‌ها، جی‌پی‌اس‌ها و خیلی چیزهای دیگر.

چهارم، همه‌چیز از جمله قطعات و سیستم همواره پیش از آنکه به کار گرفته شوند، آزمایش می‌شوند.

پنجم، ما همواره ارزیابی ریسک می‌کنیم. این کار را انجام می‌دهیم تا نقاط ضعف احتمالی مشخص شود و این نقاط ضعف را مرتفع کنیم، چراکه تا زمانی که این نقاط ضعف از بین نرود، نمی‌توان پیش رفت.

ششم، بررسی مستقل. برای آنکه از کیفیت نتایج اطمینان حاصل شود، این روند همواره از سوی گروهی مستقل، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هفتم، ما همواره تک تک افراد را برای هر گام آموزش می‌دهیم. تمام اقداماتی که افرادی انجام می‌دهند، باید به طور کامل و به دقت، منطبق با رویه‌های مکتوب ما باشند.

هشتم، زنجیره اسنادی، که ما از نمونه‌ها داریم، از منبع اولیه تا انتهای روند، نقش مهمی ایفا می‌کند. هرگونه اختلال در این زنجیره، کل روند را متوقف کرده و این کار باید دوباره از اول انجام شود.

نهم، برداشت نمونه یا هر نوع دیگری از نمونه‌برداری تحت نظارت کامل و مستمر بوده و همانطور که اشاره کردم، تمام گام‌های آن طبق رویه‌ای دقیق انجام می‌گیرد.

دهم انتقال نمونه‌ها به ما است. در این مورد، همانطور که مدیر کل هم اشاره کرد، انتقال انجام شده و نمونه‌ها اکنون در وین هستند.

تنها پس از این مرحله است که ما وارد بخش تحلیل می‌شویم. این کار چند هفته طول می‌کشد، چراکه نمی‌خواهیم هیچ تردیدی در نتایج تحلیل‌ها وجود داشته باشد.

و نهایتا، به دست آوردن نتایج و گزارش‌آن‌هاست.

در مجموع، از منظر راستی‌آزمایی، با مشارکت ایران در یکی از این ۱۲ عنصر، ما کاملا اطمینان داریم که تا الان روند و نتایج آن کاملا در انطباق با رویه پادمانی است و تا الان اصالت (نمونه‌ها) کاملا مطمئن است.