به گزارش پارس به نقل از ایسنا آیت‎الله مصباح یزدی روزپنجشنبه در جمع دانشجویان قرآنی بنیاد خاتم الاوصیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار کرد: نعمت قرآن، از بزرگترین نعماتی است که خداوند به بشریت اهداء کرده است.

وی اظهارکرد: خداوند قرآن را نور مبین معرفی کرده است؛ یعنی با وجود عمق قرآن، در سطح، قابل فهم است؛ خداوند بیان فرموده است که به وسیله این قرآن خداوند انسان‌ها را هدایت می‎کند. افرادی از این نور استفاده می‎کنند که طالب رضوان الهی هستند؛ خداوند آن‌ها را به راه‎های امن و سلامت راهنمایی می‎کند؛ پس مشخص می‌شود که ما مقصدی در پیش داریم که اگر راه را درست طی کنیم به این مقصد می‎رسیم. شرط رسیدن انسان به مقصد این است که در دل بخواهیم که خداوند نیز از ما راضی باشد؛ بهشت تنها یکی از آثار کوچک رضوان الهی است؛ اگر می‎خواهیم به این مقصد برسیم قرآن نیز ما را هدایت می‎کند و اگر به دنبال مسایل دیگر باشیم و از حقیقت قرآن غافل شویم، سودی نخواهیم برد.

وی گفت: استفاده از قرآن صرفا به خواندن لفظ و فهمیدن صرف معانی نیست؛ افراد بسیاری بودند که معانی قرآنی را به خوبی می‎فهمیدند ولی استفاده‎های مادی و غیر الهی از قرآن بردند و در مسیر غیر الهی نیز حرکت کردند. برای طی مسیر قرآن ابتدا باید در دل همت خود را بلند داریم و به خدا بگوییم که هرچه که تو بپسندی به آن راضی هستم؛ پس از آن، باید از قرآن راه را یاد بگیریم؛ ممکن است برخی از راه‎ها خطرناک باشد ولی یک سری راه‎ها تضمین شده است که این راه‎ها سبل السلام است که فقط از قرآن می‎توان آن‌ها را فراگرفت.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار کرد: متاسفانه حتی کسانی که به اسلام ایمان آوردند نیز حق این ایمان را به جا نیاوردند؛ حقیقت این است که مسلمانان در حق این دو گرانبهای پیامبر(ص) جفا کردند؛ مثل جفایی که بنی‌امیه نسبت به عترت کرد؛ در مقابل همین جفا نیز به قرآن صورت گرفت. رهبر معظم انقلاب قرآن‌خوانی و احترام به قرآن را در این کشور زنده کرد و نباید از این مساله غافل باشیم.

وی گفت: نسل جدیدی که به برکت خون شهدا در حال فعالیت هستند باید این امانت را احیا کنید؛ جامعه‎ای داشتیم که حتی فرهیختگان آن روخوانی قرآن نیز بلد نبودند و این حرکت به برکت خون شهدا و انقلاب، امام(ره) و رهبری شکل گرفته و قرآن‌آموزی به یک حرکت ملی و مبارک بدل شده است. قرآنیون باید بدانند که چشم امید امام زمان(عج) هستند و اهالی قرآن مشمول دعای خیر حضرت قرار دارند؛ باید سعی شود که برای قرآن‌آموزی در همه سطوح تلاش کنید.

وی اظهار کرد: هرچه ادب قرآنی را رعایت کنید خداوند نیز به ما فیض و بهره بیشتری خواهد داد؛ اگر این ادب را رعایت کنیم کم کم عشق به فهم و حالات مناسب درک قرآن را به ما عطا خواهد کرد.