به گزارش پارس به نقل از ایسنا فرشاد مومنی در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی گفت: خروج سرمایه از ایران به شکل ثبت‌شده در فاصله سال‌های 1384 تا 1389، 25 برابر شده است. اما در کل بحث‌هایی که وجود دارد،‌ اشاره‌ای به این شوک‌ها نمی‌شود.

مومنی با اشاره به شرایط اقتصادی خطیر و پیچیده‌ای که کشور تجربه می‌کند، گفت: طبیعتا هر کوششی برای برانگیختن انگیزه در زمینه فکر کردن و یافتن ریشه گرفتاری‌هایی که در این زمینه وجود دارد و ارایه راهکار و نیروی محرکه برای فکر کردن و تبادل نظر برای رسیدن به نتیجه قابل قبول است.

این عضو مؤسسه دین و اقتصاد در توضیح محور گفت‌وگویش بیان کرد: بحث من دارای سه قسمت است که شامل مفهوم اقتصاد مقاومتی، کاستی‌هایی که در نوع مواجهه با این مفهوم وجود دارد می‌شود و اینکه در چنین شرایط خطیری رسانه‌ها چگونه می‌توانند به یاری دولت بیایند تا مسائل همان‌طور که وجود دارد دیده شود و نظارت سامانه‌ای در حوزه عمومی شکل گیرد.

این صاحب‌نظر اقتصادی از مشکلات بزرگ عرصه شناخت را برخورد سهل‌انگارانه با مسائل کلیدی دانست و گفت: فهم عمومی که از یک مفهوم کلیدی پیدا می‌شود، قابلیت به فعلیت رساندن مفهوم است و در هر جامعه‌ای هرچه به موضوعی ژرف‌تر نگاه شود، طول و عرض فهمی که برداشت می‌شود متفاوت و در نتیجه کارنامه آن متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت برداشت صحیح از مفاهیم مختلف اظهار کرد: در مفاهیم توسعه، ‌عدالت اجتماعی، آزادی تا پارلمان و دانشگاه تفاوت‌هایی وجود دارد. اینکه دانشگاه نمی‌تواند وظایفش را به درستی انجام دهد، به دلیل فهم اشتباه از مفهوم آن است، زیرا دانشگاه برای ما کارخانه مدرک‌سازی است که در این زمینه هم خوب عمل می‌کند، اما اینکه مدرک چه دستاوردی برای نظام ملی دارد، مهم است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اولین مساله‌ای که موجب شده کل نظام، تصمیم‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی را بلاتکلیفک کند به مفهوم مساله‌محوری برمی‌گردد، افزود: این مفهوم در کشورهای صنعتی ایجاد شده و دلیلش این است که آنها با یک طیف وسیع و افزایش شوک‌های برون‌زا روبه‌رو شدند که کنترل آنها از درون سیستم‌های داخلی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: کشورهای پیشرفته در برابر شوک‌ها از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کرده و محدودیت‌ها را به حداقل می‌رسانند.

این عضو مؤسسه دین و اقتصاد با اشاره به دلایل رانت‌خواری بیان کرد: دلیل رانت‌خواری این است که با همه مسائل برخورد فرصت‌طلبانه صورت می‌گیرد و با مفهوم اقتصاد مقاومتی هم همین‌طور برخورد می‌شود و راهکارش شفاف کردن راه‌های اساسی تمرکز است.

مومنی مشکلات اقتصادی ایران را ناشی از شوک‌های خارجی و داخلی دانسته و گفت: طی یک ربع قرن گذشته،‌ اقتصاد ایران با مجموعه‌ای از تدابیر اقتصادی همچون خودزنی اقتصادی روبه‌رو بوده که موجب شده علاوه بر در معرض قرار گرفتن شوک‌های خارجی، با بینش‌های ضدتوسعه‌ای و غلط هم روبه‌رو باشیم که راه نجات اقتصاد ایران را دشوار می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: طی این 25 سال، ایران با بی‌سابقه‌ترین فسادها در زمینه‌های مختلف، نه تنها در شوک‌های خارجی،‌ بلکه داخلی روبه‌رو بوده است که حتی آثار فاجعه‌آمیز غیراقتصادی آن برای نظام ملی دشوار است، اما این آثار چون قابل مشاهده نیست، کمتر دیده می‌شوند.

این صاحب‌نظر اقتصادی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران بیش از چهار بار رتبه نخست را در حوزه فرار مغزها به دست آورده است، ادامه داد: کشوری که شدیدا نیازمند نیروی آموزش‌دیده و با مهارت است، از منابع خود برای تربیت استفاده می‌کند اما با آنها طوری رفتار می‌کند که کشور خود را ترک می‌کنند. برآوردهای بسیاری هم از شوک‌های آن وجود دارد که به آن پرداخته نمی‌شود.

مومنی همچنین خاطرنشان کرد: در همین دولت هم با وجود تفاوت‌هایی که با دولت قبلی دارد، سهل‌انگاری دیده می‌شود.

این عضو مؤسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه نظام تصمیم‌گیری ایران در برابر شوک‌های قیمت به طور وحشتناکی آسیب‌پذیر است اظهار کرد: در مقایسه با سال 53، 85 درصد از شوک آخر نفتی در‌ سال‌های 84 تا 90 تکرار شده است و با توجه به اینکه دانش‌آموختگان در این سال‌ها چند برابر شده‌اند، باید دید چرا بود و نبود این دانش‌آموختگان تاثیری برای اقتصاد نداشته است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به انتظاراتی که جامعه و نظام ملی از رسانه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی دارند اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند این مفهوم را در همین سطح آن نگه دارند و یا سطح آن را بالا ببرند و برای این منظور باید استمراری در سطح ملی از رسانه‌ها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه دستکاری وضعیت یا مهندسی تاریخ در اقتصادهای رانتی در بالاترین سطح تجربه‌شده قرار دارد اظهار کرد: بخش بزرگی از وضعیت ما در اقتصاد ایران جهت مشخصی دارد که با بررسی آن، دو گروه مشخص وجود دارند که در زمره ضرردیدگان محسوب می‌شوند و این دو گروه، تولید کننده‌ها و عامه مردم هستند.

مومنی همچنین در این خصوص ادامه داد: زمانی که قصد اخراج نیروی انسانی را دارند،‌ از واژه تعدیل استفاده می‌کنند و برای وارد کردن پوک‌های قیمتی که تخریب‌های بی‌سابقه‌ای دارد، می‌گویند قیمت‌ها را اصلاح می‌کنیم. برای وارد کردن شوک قیمتی مبنا را نرخ بین‌المللی می‌دانند، اما برای تعیین دستمزد، نرخ را مانند اروپاییان نمی‌دانند.

این صاحب‌نظر اقتصادی با بیان اینکه نظارت تخصصی مدنی در کاهش فساد و ارتقای کیفیت است اظهار کرد: نظام ملی از طریق تولید ملی تامین می‌شود و نه از برخورد با رانت‌خوارها. شرافت حرفه‌ای و ملی و انسانی ایجاب می‌کند رسانه‌ها به نحو بایسته‌ای آموزش ببینند، زیرا کانون اصلی مقاومت علیه تزلزل و پس‌افتادگی از این ذهن‌ها شروع می‌شود.

به گزارش ایسنا، دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان «رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» از ساعت 10:30 تا 12:30 روز سه‌شنبه - 24 شهریور ماه - در محل این دفتر برگزار شد.

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی، علی حق، مدیر روابط‌عمومی صندوق توسعه ملی، سیف‌اله یزدانی، مدیر مسؤول روزنامه عصر اقتصاد، عبدالرسول وصال، مدیرمسؤول روزنامه شهروند و احمدی، دبیر اقتصادی خبرگزاری ایرنا در این نشست به ایراد نظر پرداختند.