به گزارش پارس، ایسنا به نقل از پایگاه ایلاف نوشت: آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین در اظهارات امروز (جمعه) خود اعلام کرد که به برج مراقبت هوایی این کشور دستور داده است که با برج مراقبت هوایی اروپا به منظور ممانعت از پرواز هواپیماهای روسی به سمت سوریه هماهنگی جدی داشته باشند و اجازه پرواز این هواپیماها را ندهند.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه نسبت به این اظهارات نخست وزیر اوکراین ابراز تاسف کرد.

از سوی دیگر، رئیس کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که نخست‌وزیر اوکراین در جنگ افراط‌گرایان با مسکو در چچن در دهه 1990 مشارکت داشته است.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که آرسنی یاتسنیوک در نخستین جنگ چچن در اواسط دهه 90 علیه سربازان روس می‌جنگیده است.

باستریکین اعلام کرد که «براساس این تحقیقات» یاتسنیوک 41 ساله عضو گردان‌های افراطی اوکراین به نام آرگو و وایکینگ بوده است.

وی افزود که این گردان‌ها تحت رهبری الکساندر موزیچکو، ملقب به ساشکو بیلی بوده است.

وی هماهنگ‌کننده گروه ملی‌گرای راست افراطی در غرب اوکراین بوده است که سال گذشته به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

یاتسنیوک این اظهارات را رد کرده است. اُلگا لاپو منشی وی در امور رسانه در صفحه فیس‌بوک خود آورده است: ما از رژیم روسیه می‌خواهیم تا سلامت روانی رئیس کمیته تحقیقاتی این کشور باستریکین را ارزیابی کند.

آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین با رد این اتهامات علیه یاتسنیوک گفت: ما یک پزشک بسیار حاذق در کلینیک وزارت کشور داریم. ما حال شما را بهتر می‌کنیم. درمان افراد روان‌پریش تخصص ما است.

از سوی دیگر دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهارات رئیس کمیته تحقیقاتی این کشور حمایت و اعلام کرد: کمیته تحقیقاتی مشغول کار در این خصوص است و چنین اظهاراتی هرگز نمی‌تواند بی‌اساس باشد.