به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تاکید کرد تعدادی کارشناس نظامی روس در سوریه سرگرم آموزش دادن نیروهای سوریه هستند. وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد «تبلیغات ساختگی»، به گفته این وزارتخانه، در خصوص همکاری نظامی با سوریه تعجب آور است در حالی که مسکو این همکاری را پنهان نمی کند. این وزارتخانه همچنین بر حمایت از ایجاد جبهه ای گسترده برای مبارزه با داعش با حضور سوریه، عراق و کشورهای مربوط به علاوه گروه های کرد و مخالفان داخلی میانه رو تاکید کرد.

سلام العبیدی رئیس دفتر المیادین در مسکو در گفتگویی در این زمینه گفت، امروز سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با رؤسای دفاتر برخی رسانه های خارجی دیداری محدود داشت. وی تاکید کرد این دیدار در خصوص برخی مسائل محدود و خاص است. اما با این وجود با توجه به تفسیرها و حرف و حدیث های زیادی که در مقطع اخیر مطرح شده است سخنگوی وزارت خارجه روسیه موافقت کرد که برخی مطالب قابل انتشار در رسانه ها را در این زمینه بیان کند. بنابراین، ماریا زاخاروفا این اظهارات را با هدف برطرف کردن تردیدها درباره موضع روسیه و روشن کردن تکلیف برخی مسائل بیان کرد. وی ناراحتی خود و کشورش را از موج تبلیغات رسانه ای که علیه همکاری نظامی مسکو و دمشق به راه افتاده است پنهان نکرد و در عین حال مسائل جدیدی را به ویژه در خصوص آمادگی روسیه برای بررسی اتخاذ تدابیر بیشتر در این زمینه مطرح کرد. من این سؤال را مطرح کردم که آیا این بدان معنی است که روسیه ممکن است تدابیری نظامی اتخاذ کند؟ وی گفت ما در شرایط کنونی از هیچ گونه اقدام نظامی سخن نمی گوییم و باید اوضاع آن گونه که هست در نظر گرفته شود. یعنی تدابیر بیشتر می تواند از طریق هماهنگی بیشتر میان قدرت های بین المللی و قدرت های منطقه ای اتخاذ شود. وی بر نقش اصلی و پیشتاز عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت ارتش های عراق و سوریه در میدان عمل دو نیروی اصلی هستند که با داعش مبارزه می کنند. وی همچنین به طرح پوتین رئیس جمهور روسیه اشاره کرد که خواستار بسیج امکانات و تشریک مساعی با هدف تشکیل جبهه ای گسترده برای مبارزه با تروریسم است که عراق، سوریه، گروه های کرد، گروه های مقاومت مردمی و همچنین کسانی که وی آنها را نیروهای مخالف معتدل سوری نامید که با نیروهای تروریستی و تندرو همکاری نکرده اند و همچنین قدرت های منطقه ای و بین المللی در آن حضور داشته باشند. 

اما نکته مهمی که از این نشست برداشت کردیم آن است که روسیه سر سوزنی موضع خود را که حمایت قاطع از سوریه در مبارزه با تروریسم بین المللی و داعش است، تغییر نداده است و این موضع روسیه ثابت است و مسکو از طریق این موضع برای تشکیل یک جبهه گسترده متشکل از کشورهای منطقه و کشورهای عربی در درجه نخست برای دفع خطر تروریسم داعش تلاش می کند.