به گزارش پارس به نقل از فارسبا حمایت سه سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته‌ای، روز سه‌شنبه شمار حامیان برنامه جامع اقدام مشترک، به حد نصاب لازم برای جلوگیری از رأی‌گیری در مورد توافق رسید، با این حال همچنان تردیدهایی در این رابطه وجود دارد.

«ریچارد بلومنتال»، «گری پترز» و «ران وایدن» سه سناتوری بودند که دیروز اعلام کردند از توافق حمایت می‌کنند، تا تعداد سناتورهای حامی برجام از عدد 41 بگذرد. بر اساس یکی از قواعد کنگره آمریکا موسوم به «اطاله بررسی» (فیلیباستر)، در صورتی که بیش از دو پنجم اعضای مجلس سنا، که 100 عضو دارد، مخالف طرحی باشند، می‌توانند با طولانی کردن بحث، از به رأی گذاشتن آن طرح جلوگیری کنند.

بر اساس قانونی که اردیبهشت ماه امسال در کنگره تصویب شد، قانونگذاران آمریکایی تا روز 26 شهریور برای اعلام نظر در مورد توافق زمان دارند. اگر دموکرات‌ها بتوانند از حربه اطاله استفاده کنند، می‌توانند بحث را تا عبور از ضرب‌الاجل 26 شهریور ادامه دهند. در آن صورت، از آنجا که کنگره در عمل در برابر توافق سکوت کرده است، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قادر خواهد بود بدون نیاز به استفاده از حق وتو، اقدام به اجرای توافق کند. 

با این حال، خبرگزاری رویترز نوشته است: «برخی از سناتورهایی که گفته‌اند از توافق با ایران حمایت می‌کنند، در عین حال اعلام کرده‌اند که خواستار رأی‌گیری "تمام و کمال" در مورد آن هستند. با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا کسی به مخالفت با سران حزب دموکرات می‌پردازد و با اطاله مخالفت می‌کند، یا نه.»

رویترز افزود: «دستیاران سنا می‌گویند مخالفان توافق از جمله گروه‌های حامی اسرائیل، رایزنی‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا حمایت لازم برای پیشبرد رویه (رأی‌گیری) را کسب کنند.»

از بین سناتورها، تنها یک سناتور که او هم دموکرات است، یعنی «ماریا کانتول» باقی مانده که هنوز نظرش را در مورد توافق اعلام نکرده است. 

از بین جمهوری‌خواهان، چه در سنا و چه در مجلس نمایندگان، هیچ‌کس از توافق حمایت نکرده و به همین سبب انتظار می‌رود در صورت ناکامی در اطاله بررسی و به تبع آن به رأی گذاشتن طرح «عدم حمایت از توافق»، هر دو مجلس با آن مخالفت کنند. در آن صورت اوباما 12 روز برای وتوی مخالفت کنگره زمان دارد و بعد هم جمهوری‌خواهان 10 روز وقت خواهند داشت تا برای کسب دو سوم آرا و عبور از حق وتوی اوباما تلاش کنند؛ تلاشی که با حمایت 41 سناتور از برجام، از حالا شکست خورده است.