به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما دیک چینی در جلسه سخنرانی خود در این مؤسسه گفت: من که امروز روبروی شما ایستاده ام، نامزد هیچ سمت (دولتی) نیستم. سالهای فعالیت من در انتخابات سیاسی به پایان رسیده است. امروز به عنوان یک شهروند نزد شما آمده ام، شهروندی که نزدیک به چهل سال از عمرش در سمت های دولتی مانند رئیس کارکنان کاخ سفید، نمایندگی کنگره، وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور، خدمت کرده است و در بیشتر این مدت، بر مسائل امنیتی پیش روی کشورمان تمرکز کرده است. من اینجا هستم چون درباره توافق هسته ای ایران که کنگره از امروز بررسی آن را آغاز می‌کند، نگرانی‌های عمیقی دارم. 

این به اعضای مجلس نمایندگان و سنا بستگی دارد که به برنامه جامع اقدام مشترک که اوباما با حکومت ایران بر سر آن توافق کرده است، رأی آری یا نه دهند. برای همه نمایندگان کنگره، قطع نظر اینکه چند سال سابقه دارند و چه تعداد رأی داده اند، این رأی گیری به یاد ماندنی خواهد بود.

پای مسائل بسیاری در میان است، هم برای امنیت ما و هم برای امنیت دوستانمان. نمایندگان کنگره نیز هنگام تصمیم گیری نباید غیر از ارزش های این مورد (توافق) و منافع کشورمان چیز دیگری را مد نظر قرار دهند، تا درباره این تصمیم گیری که فقط بر عهده آنها است، به بهترین شکل قضاوت کنند. من نیز امروز با همین روحیه آمده ام و فعلاً همه اختلافات گسترده تر خود با دولت اوباما، هر گونه ادعایی در بحث های گذشته و دغدغه درباره انتخابات سیاسی را کنار گذاشته ام. چرا این رأی گیری در کنگره، پیامدهای عمیقی خواهد داشت. 

چینی افزود آنها (مقامات دولت) آمریکا، توافقی را به ما عرضه کرده اند که دشمنان ما را تقویت، هم پیمانان ما را تهدید و امنیت ما را به مخاطره می‌اندازد. آنها توافقی را برای بررسی روی میز کنگره گذاشته‌اند که بودجه و تسلیحات در اختیار رژیمی می گذارد که وعده نابودی اسرائیل را داده و «مرگ بر آمریکا» را هنوز به عنوان رکن اساسی سیاست هایش حفظ کرده است. تأمین بودجه و تسلیحات برای ایران و فراهم کردنِ همزمان مسیری به سوی زرادخانه هسته‌ای برای ایرانی ها، اقدام صلح آمیز نیست. این همچنین آن طور که اوباما ادعا می‌کند تنها گزینه جایگزین برای جنگ هم نیست، بلکه دیوانگی است.