به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانحجت‌الا‌سلام و المسلمین ابراهیم رمضانی‌نژاد استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی روایات تاریخی مبنی بر اینکه امام رضا(ع) پس از پذیرش ولیعهدی مأمون را مورد ستایش قرار داد، اظهار داشت: امام رضا(ع) و همه اهل بیت(ع) هیچ عرضی ارادتی به حاکمان زمان خودشان نداشتندچرا که انسان آزاد هیچگاه به غیر از خدا تعظیم نمی‌کند و این سفارش امام حسین(ع) بود که به لشکر ابن زیاد گفت: اگر دین ندارید آزاد مرد باشید.

وی ادامه داد: انسان آزاد همیشه حق‌بین و حق‌گو است و اگر بخواهیم مثال بزنیم که امام رضا(ع) یا دیگر امامان معصوم(ع) حاکمان زمانشان را آشکار یا پنهان تمجید می‌کردند دیگر سیره عصمت و آزاد مردی در آنان نبود.

حجت‌الاسلام رمضانی نژاد اشاره کرد: اینکه امام رضا(ع) منصب ولیعهدی را پذیرفت دلیلش آنست که هیچکدام از اهل بیت(ع) سیره جنگ و مبارزه نداشتند و اگر در تاریخ نگاه بکنیم تنها امامی که جنگید امام حسین (ع) بود و ایشان نیز زمانیکه مشاهده کردند که دو راه یعنی خواری و مرگ را برایشان گذاشته‌اند شعارش را بر سر زبان آورد که مرگ بر ننگ بهتر است و مجبور به جنگ شد.

حجت‌الاسلام رمضانی‌نژاد در پایان تصریح کرد: شخصی خدمت امام رضا(ع) رسید و عرضه داشت که چرا منصب ولیعهدی را پذیرفتی؟ حضرت در جواب فرمود: من این منصب را نمی‌خواستم و مأمون به اجبار این منصب را به من دادند.