به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماشورای حکام آژانس امروز به یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مجوز داد راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) که اخیرا بین ایران ، شش قدرت جهان و اتحادیه اروپا به دست آمد به اجرا درآورد. 

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تغییرات مربوط به برنامه و بودجه آژانس را تصویب و موافقت کرد برای تامین بودجه 9 میلیون و 200 هزار یورویی مورد نیاز برای اجرای فعالیت های آژانس در ایران که شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده است ، تلاش کند.

آمانو در نشست شورای حکام آژانس گفت اکنون فرصتی تاریخی برای حل مسئله هسته ای ایران فراهم شده است. من امیدوارم از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.

بر اساس برجام ، ایران پروتکل الحاقی مربوط به توافق پادمان خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تعهداتی فراتر از هسته ای را که با نام « اقدامات شفاف ساز » شناخته می شود اجرا خواهد کرد.

بر اساس پروتکل الحاقی که پیشتر در 120 کشور از 147 کشور که توافق های جامع پادمان را امضا کرده اند در جریان است، کشورها باید دسترسی گسترده آژانس به اطلاعات و سایت ها را فراهم کنند. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی با دستیابی به تصویری کامل تر از برنامه های هسته ای چنین کشورهایی و همچنین اطلاعات درباره مواد هسته ای و تجارت آنها می تواند با اطمینان بیشتری اعلام کند در این کشورها مواد هسته ای و فعالیت های هسته ای اعلام نشده وجود ندارد. 

بازرسان آژانس به عنوان بخشی از اقدامات شفاف ساز ، دسترسی تقویت شده به معادن و نظارت دائم بر ساخت سانتریفوژها و مراکز ذخیره سازی مواد هسته ای خواهند داشت.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس گفت این اقدامات فراتر از توافق جامع پادمان ها با ایران و پروتکل الحاقی است و به آژانس کمک خواهد کرد به درک بهتری از برنامه هسته ای ایران دست یابد.

آمانو همچنین توضیحاتی را درباره نقشه راه مربوط به شفاف سازی مسائل مهم باقی مانده گذشته و کنونی در خصوص برنامه هسته ای ایران در اختیار شورای حکام آژانس قرار داد. 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت بر اساس این نقشه راه ، همه فعالیت ها تا 15 اکتبر تکمیل خواهد شد و وی ارزیابی نهایی خود را 15 دسامبر در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد داد.