به گزارش پارس به نقل از فارس سه تن از رهبران عربی، روز گذشته (سه شنبه) مهمان روسیه بودند؛ عبدالفتاح السیسی، پادشاه اردن و ولیعهد امارات برای شرکت در نمایشگاه صنایع نظامی روسیه به مسکو سفر کرده بودند و در حاشیه این سفر نیز در مورد بحران سوریه و مبارزه با تروریسم داعش به بحث پرداختند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، سفر این هیأت عربی به مسکو، توجهات را به سوی روسیه متمرکز کرده است و پیش‌بینی می‌شود مسئولان ایرانی نیز در اختتامیه این نمایشگاه در مورد خرید موشک اس300 با مقامات روس به رایزنی بپردازند.

در این نمایشگاه هنگامی که جنگنده‌های روسی در آسمان به پرواز درآمده و حرکات نمایشی انجام می‌دانند؛ «ولادیمیر پوتین» همراه با «ملک عبدالله دوم» و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» به تماشا ایستاده بودند.

به نوشته السفیر، پیش‌بینی می‌شود در حاشیه این نمایشگاه توافقنامه‌های فروش سلاح بسیاری نیز امضاء شود؛ اما منابع دیپلماتیک خبر می‌دهند که ولادیمیر پوتین در نشست‌هایش با السیسی، ملک عبدالله دوم و شیخ محمد بن زاید در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و تهدید داعش گفت‌و‌گو خواهد کرد و این گفت‌و‌گوها در چارچوب تلاش مسکو برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه داعش می‌گنجد.

بنا به این گزارش، با وجود حضور پادشاه اردن و ولیعهد امارات، اما حضور «عبدالفتاح السیسی» از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیل این مسأله به میزبانی قاهره از برخی معارضان سوریه و اختلاف مصر با عربستان در مورد بحران سوریه باز میگردد؛ علاوه بر این روابط میان روسیه و مصر به سطح استراتژیک رسیده و این اتفاق از زمان «عبدالناصر» بی سابقه بوده است.

همچنین دشوار است که بگوییم سفر السیسی به روسیه صرفا در چارچوب تعمیق روابط دو جانبه بوده است؛ چرا که روابط دو جانبه در سفر پیشین بررسی شده بود و همکاری‌های اقتصادی و توسعه می‌تواند در سطح وزیران نیز به بحث گذاشته شود؛ بنابراین نمی‌توان سفر السیسی را جدای از دیپلماسی روسیه برای حل بحران سوریه دانست.

در طول دو ماه گذشته، رهبران روسیه هیأتی از «ائتلاف معارضان» را به حضور پذیرفتند و مسکو نیز آمادگی خود را برای مذاکرات جدید با معارضان اعلام کرده و در همین حال مشورت‌هایی در سطح بالا با مسئولان ایرانی، سوری و عربستانی انجام شده است.

روسیه مخصوصا پس از توافق هسته‌ای عزم راسخی برای حل بحران سوریه در پیش گرفته است؛ تا حدی که برخی از حل عن قریب این بحران در سایه توافق روسی- آمریکایی سخن می‌گویند و اختلافات در حال حاضر بر سر شخص بشار اسد و آینده سیاسی وی پایدار است.

همچنین سفر السیسی به مسکو همراه با دیدار پوتین با پادشاه اردن و ولی عهد امارات، اهمیت بیشتری می‌یابد و السیسی با «محمد بن زاید» نیز در این سفر دیدار کرده است.

به گزارش السفیر، این مسأله پنهانی نیست که موضع مصر با موضع کشورهای شورای همکاری خلیج[فارس] به رهبری عربستان در مورد سوریه متفاوت است؛ کشورهای جبهه عربستان عقیده دارند که پیش از هر کاری باید «بشار اسد» از قدرت کنار رود و در مقابل مصر و روسیه مبارزه با داعش را در اولویت می‌دانند و عقیده دارند که بشار اسد نیز باید در این روند نقش داشته باشد؛ بلکه هر گونه غیبت بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه، موجب می‌شود این کشور همانند لیبی شود.

همچنین بدیهی است که روسیه سعی دارد نظر کشورها را در مورد ماندن بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه مجاب کند و «ولادیمر پوتین» در دیدار با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان این موضع روسیه را به وی گفته بود و مسکو در نظر دارد تا از اردن و مصر برای کسب رضایت کشورهای خلیج [فارس] بهره می‌برد.