به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماکارشناسان امنیتی تاکید کردند این دستاورد تاثیر مثبت فراوان لجستیکی از طریق قطع خطوط تدارکاتی تروریست های داعش در موصل و الانبار دارد.

احمد محمد صالح گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت، نیروهای مشترک عراق حدود 90 درصد شهرستان بیجی در شمال تکریت را از گروه تروریستی داعش بازپس گرفته اند، این چیزی است که منابع امنیتی اعلام و تاکید کردند فرماندهی عملیات صلاح الدین، با پشتیبانی جنگنده های عراقی و ائتلاف بین المللی توانستند منطقه تل البوجراد آخرین دژ داعش در بیجی را آزاد کنند و اکنون پس از قطع خطوط تدارکاتی تروریست ها، در صدد از بین بردن کانون های پراکنده حضور آنها در اطراف این شهرستان هستند. 

فاضل مخلف، کارشناس امنیتی عراقی گفت: «نیروهای امنیتی امروز حمله ای گسترده به این مناطق انجام دادند و تقریبا 90 درصد منطقه بیجی را آزاد کرده اند. تنها در بخش هایی از مناطق بیابانی دور از مرکز این شهر و پالایشگاه، برخی عناصر تروریست حضور دارند که از طریق حملات جنگنده های ارتش و نیروی هوایی و همچنین گلوله باران توپخانه ای توسط یگان های امنیتی، پاکسازی این نقاط متفرقه نیز ادامه دارد.»

گزارشگر شبکه در ادامه افزود : شهرستان بیجی نقطه اتصال مهمی به شمار می رود که با جزیره سامراء در جنوب غربی، حویجه در شرق، الصینیه در غرب بعلاوه شرقاط در شمال مرتبط است همین مسئله کارشناسان و نظامیان را بر آن داشته است که آن را حلقه ای به شمار آورند که موجب قطع ارتباط تروریست های داعشی موجود در موصل از الانبار خواهد شد. این منطقه همچنین نقطه آغاز مهمی به سمت آزادی نینوا به شمار می رود.

هشام الهاشمی کارشناس امنیتی گفت: «آنچه در بیجی جریان دارد نبرد مسیرهای اصلی و خطوط تدارکاتی است. امروز نیروهای مشترک عراق بر اطراف بیجی به طور کامل مسلط شده اند. و جاده اصلی را که دریچه اصلی تدارکات نظامی به سمت پالایشگاه بیجی است به کنترل کامل خود درآورده اند. این جاده به بزرگراه یا جاده تل ابو جراد معروف است. داعش سه روز پیش تلاش کرد این منطقه را تصرف کند اما اکنون کل این منطقه در تصرف نیروهای مشترک متشکل از پلیس مرکزی و سایر نیروها است و آنها توانستند جزیره اسحاقی و جزیره سامراء و همچنین جاده حد فاصل رودخانه الثرثار و بزرگراه را آزاد کنند.»

گزارشگر شبکه در ادامه افزود :گروه تروریستی داعش تلاش می کند همه امکاناتش را برای حفظ بقای خود در مناطق بیجی بسیج کند و با استفاده از دهها فرد انتحاری و مواد منفجره می کوشد پالایشگاه نفت و برخی مواد تولیدی آن را که قابلیت استفاده در مواد منفجره دارد به کنترل خود در بیاورد، اما ادامه پیشروی نیروهای عراقی و تثبیت مناطق آزاد شده توسط نیروهای نخبه مانع از رسیدن داعش به این اهداف شده است.

احمد محمد صالح در پایان گزارش خود گفت، برخی کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند نیروهای مشترک توانسته اند همه تدابیر لازم را برای تکمیل روند آزاد سازی منطقه اتخاذ کنند که از جمله مهمترین آنها، پنهانکاری های رسانه ای و افشای شیوه های جنگی داعش در استفاده از مواد منفجره و عملیات های انتحاری است که همین مسائل نیروهای مشترک را قادر به آزاد سازی مناطق وسیعی در شهرستان بیجی کرده است.