به گزارش پارس به نقل از فارس، بعد از آنکه دو سناتور دموکرات آمریکایی یعنی «چاک شومر» و «باب منندز» به مخالفت با توافق هسته‌ای پرداختند، برخی امیدوارند سناتور «هری رید» نیز به جمع مخالفان بپیوندد.

سناتورها «چاک شومر» و «باب منندز» آزادانه علیه توافق هسته‌ای ایران موضع گرفته‌اند اما بر اساس یک تحلیل، مخالفان توافق به دنبال جلب نظر 60 نماینده دیگر برای دادن رای مخالف به توافق هستند و در این میان، کسب اکثریت 67 کرسی به منظور مقابله با وتوی احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا دشوارتر خواهد بود.

در این گزارش آمده، اعلام مخالفت شومر با توافق در دو هفته پیش و مخالفت «منندز» در روز گذشته مطمئنا مزیتی برای سناتورهای جمهوریخواه و گروه‌هایی است که هنوز امیدوارند مانع توافق شوند اما بعد از این دو سناتور، پیدا کردن سایر دموکرات‌هایی که مایل به مخالفت با اوباما باشند دشوارتر شده است.

به نوشته پلتیکو، انتظار می‌رفت اعلام مخالفت این دو سناتور، بر سایر سناتورها برای مخالفت تاثیر گذارد اما شومر از سایر همکاران دموکرات خود نخواسته در رای علیه توافق به او بپیوندند. در این میان، برخی امیدوارند که سناتور «هری رید» از سوی برخی متنفذان «نوادا» از جمله «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار یهودی آمریکایی به مخالفان توافق بپیوندد.

سناتور «میچ مک‌کونل» رهبر اکثریت سنا پذیرفته که بعید است کنگره بتواند مانع توافق هسته‌ای شود. او برآورد کرده به احتمال قوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کسب تایید توافق موفق باشد. از این رو بود که مک‌کونل به خبرنگاران گفت: «امیدوارم بتوانیم مانع این کار شویم».

بر اساس این گزارش، سناتورهای دموکرات «هری رید» از نوادا و «پتی موری» از واشنگتن هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکرده‌اند اما با این حال اوضاع همچنان به نفع اوباماست.