به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شانزدهمین اجلاس سالیانه بسیج اساتید و همایش «الزام سفیر جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی» که بعداز ظهر امروز دوشنبه در سالن همایش‌های صداوسیمای مشهد مقدس برگزار شد پیرامون نقش جامع علمی کشور و مسائل مرتبط با علم و فناوری به سخنرانی پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسیر پرمانع جریان‌های علمی و فرهنگی کشور گفت: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان وظیفه قرارگاهی از دهه اخیر در ادبیات مقام معظم رهبری جای گرفته است. شاید قبل از آن تصور این بود که برخی سیاست‌ها را این شورا تنها باید تدوین و ابلاغ کند که بخشی اجرا و بخشی اجرا نشود.

دزفولی تصریح کرد: اساتید بسیجی و انقلابی در دوره اخیر ارتباط خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار کردند و امروز زمینه قرارگاهی بودن شورا فراهم شده است که مقام معظم رهبری از اصطلاح قرارگاه برای این شورا استفاده می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اواخر سال 78 نهضت تولید علم را مطرح کردند، گفت: 7 سال بعد از آن نیز رهبری نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند که اگر دو دهه قبل از آن این موضوع مطرح می‌شد امکانات آن فراهم نبود.

دزفولی ادامه داد: هنگامی که مقام معظم رهبری نهضت نرم‌افزاری و تولید علم را مطرح کردند برخی می‌گفتند مگر علم نیز تولیدپذیر است و بر این موضوع شبهه وارد می‌کردند اما رهبری این مسئله را مطرح و اساتید بسیجی نیز تبیین آن را بر عهده گرفتند که امروز این موضوع گفتمان غالب و جریان غرورآفرین ملی و بین‌المللی ما شدند.

وی با بیان اینکه رهبری در سال 85 مسئله نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند، گفت: ما از همان ابتدا بنایمان را بر سه نظریه صادر شده از جمله نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و تحول در نظام آموزش و پرورش قرار دادیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر کسانی نبودند که نظریه رهبری را تبیین و به یک مجموعه منسجم تبدیل کنند و راهبردهای مرتبط با آن را برنامه‌ریزی کنند این نظریه بر روی زمین می‌ماند اما امروز این مسائل در دسترس ماست که اگر در اجرایی شدن آن کوتاهی صورت گرفته تقصیر آن از ماست.

دزفولی تصریح کرد: ما بر این عقیده‌ایم آنچه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند سه ضلع رسیدن انقلاب اسلامی به تمدن بزرگ اسلامی که از جمله این سه ضلع علم و فناوری ذیل نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی علم و فناوری، فرهنگ انقلابی ارزشی و اسلامی ذیل مهندسی فرهنگی و اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: چرا در چند سالی که مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند یک میثاق مشترک در این رابطه مانند نقشه جامع علمی کشور ترسیم نشده تا در دولت‌های مختلف محل مناقشه قرار نگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بزرگترین  منابع ما در حوزه فرهنگی منابع انسانی هستند که اهمیت اقدامات در این حوزه همگرایی، انسجام‌بخشی وهم‌افزایی آنهاست که در ذیل مهندسی فرهنگی قابل دستیابی است.

وی با اشاره به طراحی دو ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این دو ستاد  در عرصه علم و فناوری و فرهنگ و هنر است که ستاد حوزه علم و فناوری شکل گرفته و همین وضعیت باید در عرصه فرهنگ و هنر صورت گیرد.

وی افزود: اگر این دو ستاد در شورا تشکیل شود قطعا افق‌های روشنی در عرصه فرهنگ خواهیم داشت. ما باور داریم این دو ستاد دو ضلع تمدن‌ساز است و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را روان‌تر می‌کند. ضلع سوم آن دست یافتن به یک میثاق مشترک در اقتصاد مقاومتی است.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: برخی‌ها می‌خواهند بگویند در کشور رشد علمی صورت نگرفته که این بی‌انصافی است و چشم بستن بر روی تلاش اساتید و دانشجویان ماست. آنچه امروز به دست آوردیم حاصل خودباوری و اعتماد به نفس به جریان علمی کشور است. عمده جریان خط‌شکن در حوزه‌های علم و مرزهای دانش جریان انقلابی دینی و متعهد در اساتید ما بوده است.

مخبردزفولی با اشاره به آمار تحصیلات تکمیلی در دهه 80 گفت:‌ما در آن زمان 80 هزار دانشجو در تحصیلات تکمیلی داشتیم که امروز این آمار 10 برابر شد البته باید در هرم دانشجویی ما 3 تا 4 درصد دانشجوی دکتری باشند که هنوز به آن نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور گفت: ما در سلول‌های بنیادی هم در علم، هم در فناوری و هم در کاربرد آن پیشرفت داشتیم. همچنین سهم ما از تولید علم جهانی که در دهه 80 پانزده صدم بود امروز به 1.5 درصد رسیده است.

مخبردزفولی با بیان اینکه ضلع سوم تمدن اسلامی را که اقتصاد مقاومتی است با حرکت جهادی تدوین کنیم و با نقشه جامع علمی کشور به گفتمان تبدیل کنیم. ما از بسیج اساتید می‌خواهیم در این زمینه ورود کند.

وی با اشاره به فقر حوزه علم و فناوری در سهیم بودن در تولید ناخالص داخلی گفت: آمار در این حوزه حدود کمتر از یک درصد است. از بسیج اساتید می‌خواهیم که با اطمینان‌بخشی به اساتید آنها را برای ورود به این عرصه ترغیب کند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ستادهای علم و فناوری نقش جریان واسط را از شرایط آزمایشگاهی به تجاری شدن دارند، گفت: ما امروز نقشه راه‌مان و علوم دارای اولویت را مشخص کردیم که در این راه 16 ستاد شکل گرفته که مسئولیت حمایت از نوآوری و خلاقیت علمی را بر عهده دارند.

مخبردزفولی در پایان با بیان اینکه من بسیج اساتید را خلاق و شجاع می‌دانم، گفت: چتر بسیج اساتید باید بسیار گسترده‌تر باشد و در حوزه بین‌المللی فعال‌تر عمل کند.