به گزارش پارس به نقل از فارس، «وودرو ویلسون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بعد از جنگ جهانی اول از کنفرانس صلح پاریس در سال 1919 با توافقی بازگشت که مانع از تسلیح مجدد آلمان می‌شد و موجب می‌شد اتحادیه ملل اختلافات بین‌المللی را رفع کنند.

این گزارش با اشاره به آن کنفرانس نوشت، کنگره آمریکا در آن زمان آن پیمان را تصویب نکرد و پیامدی که به همراه داشت، فرو رفتن آمریکا در انزوا بود و در واقع مسیر مستقیمی به سوی رکود بزرگ آمریکا و جنگ جهانی دوم بود.

این گزارش بعد از آنکه شکست این معاهده در کنگره آمریکا و پیامدهای آن را بیان کرد، آن را با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) مقایسه کرد که کنگره هم‌اکنون نیز تلاش می‌کند تا مانع از تصویب آن شوند.

پایگاه اینترنتی آمریکایی «سیراکیوس» ‌ گزارش کرد که سناتور «چاک شومر» که یکی از بانفوذ‌ترین دموکرات‌های کنگره به حساب می‌آید در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران اشتباه کرد.

 این گزارش با اشاره به استدلال‌های شومر در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران ادامه داد، بیش از اندازه بر دخالت ایران در خاورمیانه تمرکز می‌شود و کمتر بر تاریخ طولانی ایران و چگونگی استثمار ایران توسط آمریکا و انگلیس در دهه‌های 1940 و 1950 اشاره‌ای می‌شود. موضوعاتی که امروز در خطر هستند نمی‌توانند کمکی کنند بلکه به غرور ملی ایران خدشه وارد می‌آورند و کلمات خشنی علیه «شیطان امپریالیستی» هستند.

این گزارش نوشت، ایران می‌تواند یک شریک ارزشمندی برای آمریکا باشد. مردم این کشور و فرهنگ آن بیش از هر کشور اسلامی به غرب نزدیک است.

این گزارش در پایان با اشاره به تلاش کنگره برای عدم تصویب برجام نتیجه‌گیری کرد، غم‌انگیز است که با حساب و کتاب‌های سیاسی، چیزهای زیادی را از دست بدهیم و به دنبال یک توافق رویایی غیرممکن باشیم و به انزوای آمریکا که به صورت غم‌انگیزی ما را به سوی دو جنگ جهانی سوق داد، بازگردیم.