به گزارش پارس به نقل از فارس، یک مقام وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت کشورش عملیات مشترک با آمریکا علیه نیروهای داعش را پس از «توقفی کوتاه»، جهت انجام عملیات هماهنگی، از سر می‌گیرد.

آنکارا که همواره به جهت اهمال در مبارزه با گروه تروریستی داعش مورد انتقاد بوده اواخر ماه جولای اولین حملات هوایی علیه این گروه را آغاز اما سپس آن را متوقف کرد تا آتش خود را بر شبه‌نظامیان گروه پ‌ک‌ک متمرکز کرد.

اما یک مقام ترکیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت توقف این عملیات به درخواست واشنگتن صورت گرفته تا بتوان عملیات بعدی را به صورت مشترک آغاز کرد. 

مقام مورد استناد خبرگزاری فرانسه به شرط عدم افشای نام گفت: «ترکیه و آمریکا عملیات را هماهنگ خواهند کرد.»

او اضافه کرد: «از دیدگاه ما، این عملیات فعلاً متوقف شده چون آمریکایی‌ها خواستار وقفه آن، با هدف انجام هماهنگی‌های لازم شدند.»

ترکیه ماه گذشته با استفاده آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور برای آنچه به ادعای واشنگتن بمباران مواضع داعش در سوریه بود، موافقت کرد.

منبع ترکیه‌ای ورود هواپیماهای آمریکایی به پایگاه اینجرلیک را نشان دهنده پابرجا بودن توافقات آنکارا - واشنگتن دانسته و گفت: «هواپیماهای بیشتری وارد ترکیه خواهند شد. تعداد آنها در آینده بیشتر خواهند شد.»

آمریکا و ترکیه که از ابتدای بحران سوریه حامی پیکارجویان معارض دولت دمشق بوده‌اند، چندی پیش از توافقی خبر دادند که هدف آن عقب راندن داعش از مناطق اشغال شده در مرز سوریه - ترکیه و جایگزین کردن آنها با پیکارجویانِ به اصطلاح «میانه‌رو» است.

سازمان سیا در سال ۲۰۱۲ با هدف سرنگون کردن حکومت سوریه به بسیاری از پیکارجویان به اصطلاح میانه‌رو در خاک اردن آموزش داد. بر اساس گزارش‌ها، اکنون بسیاری از این پیکارجویان به داعش پیوسته‌اند.

این گروه تکفیری بخش‌هایی از عراق و سوریه را تصرف کرده و در این دو کشور جنایات بسیاری علیه مردم مرتکب شده‌اند.