به گزارش پارس به نقل از تسنیم، از کاخ سفید خبر می رسد که جمهوری خواهان بدون هیچ تردیدی با توافق تاریخی با ایران مخالفت می‌کنند تا بتوانند برنامه هسته‌ای توافق شده بین ایران و قدرت‌های برتر جهان را محدود کنند. اما برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا در مورد این مخالفت چندان مطمئن نیستند و در حال برنامه ریزی برای ملاقات با قانون‌گذاران دموکرات بوده تا بتوانند توافق را برجا نگه دارند.

برخی از شرکای واشنگتن که از دید این کشور کمتر قابل اعتماد هستند هم در خصوص این توافق به شدت نگرانند؛ دیپلمات‌های ارشد کشور روسیه و چین این هفته در یک جلسه محرمانه با 30 سناتور دموکرات آمریکایی نگرانی‌های اخیر در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و مخالفت‌های پیش آمده را مورد بررسی قرار دادند.

فیلیپ آکرمن سفیر آلمان در ایالات متحده در این خصوص می‌گوید: «پیامدهای رد کردن توافق هسته‌ای ما را نگران کرده است. برای ما و همه کشورهای دیگر اروپایی رد شدن توافق با ایران یک کابوس است!».

جلسه‌ای که هفته گذشته پشت درهای بسته برگزار شد در واقع نشستی با هدف برطرف کردن انتقادات و پاسخ به سؤال‌های ایجاد شده در خصوص رأی‌گیری کنگره آمریکا در ماه سپتامبر بود. این رأی‌گیری در واقع تعیین‌کننده ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مخالفت با توافق هسته‌ای و یا از بین بردن تحریم‌ها در زمان مشخص شده و پایبندی آمریکا به توافق است.

در طی این نشست تعدادی از دموکرات‌ها به شدت در خصوص واکنش قدرت‌های جهان در صورت مخالفت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای سردرگم بودند و شک داشتند که در آینده با مخالفت کنگره بتوان به توافق بهتری دست پیدا کرد.

براساس گفته‌های دو نفر از افرادی که در این جلسه حضور داشتند «پیتر وست ماکوت» سفیر بریتانیا بر این اصل تأکید کرد که بدون شک دستیابی به یک توافق بهتر دور از ذهن است. همچنین او اعلام کرد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت مخالفت کنگره با توافق برداشته خواهد شد. این دیدگاه سفیر انگلستان همچنین توسط «سرگئی کسلیک» سفیر روسیه تأیید شد.

در این خصوص، سخنگوی سفارت انگلستان از ارائه جزئیات این جلسه محرمانه خودداری کرد، ولی موضع انگلستان را در قبال شرایط کنونی و احتمال مخالفت کنگره مشخص کرد: «اگر کنگره هم با توافق هسته‌ای خوبی که در نظر گرفته شده است مخالفت کند و دولت آمریکا مجبور به ترک صحنه مذاکره و توافق شود، تحریم‌های اروپا علیه ایران برداشته خواهد شد. ولی دیگر نمی‌توان به اصولی که ایران در خصوص نظارت بر فعالیت‌ها با آن موافقت کرده بود عمل کرد و قدرت نظارتی به شدت ضعیف می شود».

سناتورهای دموکرات آمریکایی، اخیرا فرانسوی‌ها را در خصوص صحت گزارش بلومبرگ تحت فشار گذاشتند. چرا که در این گزارش ذکر شده است فرانسوی‌ها معتقدند در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای، دموکرات‌های آمریکا می‌توانند بر ایران فشار آورده و توافق را تغییر دهند. این در حالی است که بعد از گزارش بلومبرگ «ژآک آدیبرت» مشاور ارشد فرانسوا اولاندا رئیس جمهور فرانسه اعلام موافقت وی با نظر کنگره آمریکا و احتمال دستیابی به یک توافق بهتر در نشریه بلومبرگ را تکذیب کرد.

شایان ذکر است در جلسه هفته گذشته، «فردریک دره» معاون مدیر مأموریت‌های سفارت فرانسه تأکید کرد که قدرت‌های برتر جهان بهترین توافق ممکن را با ایران انجام داده‌اند. با توجه به اظهارات اخیر متحدان اروپایی و مقامات روس و چینی به نظر می‌رسد که تاکنون این گفته‌ها مؤثر واقع شده است.

اخیرا سناتور «کرستن گیلی برند» با اشاره به جلسه محرمانه هفته گذشته در بیانیه‌ای اظهار داشت که از توافق هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد. وی در این بیانیه گفت: «زمانی که با سفرا، متحدان و مقامات گروه 5+1 صحبت کردم، برایم روشن شد که کنار زدن توافق و مخالفت با آن در شرایط کنونی برای ما گزینه روی میز نیست». اشاره این سناتور به متحدان حاضر در جلسه و قدرت‌های برتر در جهان در حقیقت اعضای دائم سازمان ملل متحد به علاوه آلمان بود.

با این اظهارات گیلی برند، تا امروز 11 سناتور به صورت عمومی از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و کاخ سفید به 23 رأی دیگر نیاز دارد تا بتواند توافق را در مسیر کنونی خود حفظ کند. دیگر قانون‌گذاران آمریکایی که در جلسه حضور داشتند افرادی مانند سناتورها «آل فرانکن» و «ایمی کلوبچر» از ایالت مینه سوتا، «مایکل بنت» از کلرادو، «کریس کانز» از دلاور، «تامی بالدوین» از ویسکونسین و ... بودند. در حالی که سناتورها برای تعطیلات ماه اوت به ایالت‌های خود باز می‌گردند به نظر می‌رسد در هفته‌های باقی مانده رقابت شدیدی برای لابی با سناتورها جهت اخذ تصمیم نهایی صورت بگیرد.

در نیمه نخست سال 2015، یکی از غول‌های لابی اسرائیلی در آمریکا یعنی AIPAC (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) با هزینه کردن 1.67 میلیون دلار برای کمپین مخالفت با توافق هسته‌ای ایران رکوردی تاریخی بر جای گذاشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود گروه‌های لابی مخالفان توافق با ایران در هفته‌های آینده حدود 20 میلیون دلار در 40 ایالت آمریکا برای تبلیغات و کمپین های مبارزه با توافق هسته‌ای هزینه کنند.

در این زمان، آکرمن به مقامات آلمانی اعلام کرد که مقامات این کشور با هر مقام قانون‌گذار آمریکایی دیدار می‌کنند تا در خصوص جایگاه اروپا در توافق هسته‌ای سؤالات مدنظر خود را مطرح کنند. او به این نکته اشاره می‌کند که در صورت مخالفت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای ایران چه آینده‌ای در انتظار تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود. وی در این مورد می‌گوید: همه این نکته را قبول دارند که توافق یک دستاورد بزرگ در عرصه دیپلماسی بین‌المللی است. اگر ایالات متحده خطاب به اروپا بگوید که «از شما معذرت خواهی می کنیم آقایان، ما نمی‌توانیم به توافق پایبند باشیم چون کنگره ما را همراهی نمی‌کند!» در این شرایط سؤال کشورهای دیگر این خواهد بود: «چرا ما باید از این کنگره پیروی کنیم؟!».