به گزارش پارس به نقل از مهر، برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، امروز با موضوع بررسی تصویب برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» در مجلس شورای اسلامی و با حضور ابوالفضل زهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و هسته‌ای و نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

زهره وند در این برنامه با اشاره متن توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب اظهار داشت: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی کلیه قراردادها و توافقنامه های بین‌المللی باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

وی افزود: آن چه در بلندمدت می‌تواند منافع امنیت ملی ایران را متاثر کند، باید از فیلتر مجلس عبور کند. یکسری موافقت‌نامه های کنسولی وجود دارد که بین وزارت خارجه کشورها و به شکل کنسولی انجام می‌گیرد و نیازی به تصویب مجلس ندارد.

وی تاکید کرد: معاهده‌ای در این سطح که به امنیت و و انرژی کشور بستگی دارد و بر موقعیت ایران اثر می‌گذارد، قاعدتا شان آن، نظارت مجلس است.

شفیعی: «برجام» در موقعیتی نیست که رد یا تصویب شود

در ادامه این برنامه، نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به برخی سخنان در خصوص عدم نیاز به رای‌گیری در مجلس گفت: البته برای اینکه موضع مجلس در یک موضوع مشخص شود، باید آن موضع توسط سخنگوی مجلس بیان شود. بحث اصلی این است که معاهدات و قراردادهای بین‌المللی بر اساس ماده ۷۷ باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که ما یک قانونی تحت عنوان قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای ملت ایران داریم که در آن قانون، تکلیف مجلس را مشخص کرده و گفته شده که مجلس این برجام را می‌خواند و تصویب میکند. در کمیسیون امنیت ملی نیز این کار در حال انجام است و حداقل یک بار از روند اجرایی برجام گزارش تهیه کند و یک کمیته ۱۵ نفره تشکیل شود و برجام را بخواند.

شفیعی با بیان اینکه برجام در وضعیتی نیست که بخواهد رد یا تصویب شود، اظهار داشت: فعلا در وضعیتی است که مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید درباره آن اظهارنظر کنند و از طرف دیگر، مجلس سنای آمریکا نیز باید آن را بررسی و تصویب کند و بعد اگر قرار شد تصویب شود، به مرحله بعد نیاز داریم؛ بخصوص زمانی که پروتکل الحاقی باید به صورت اجباری انجام شود که در آن صورت باید در مجلس حتما به تصویب برسد و اساسا تفسیر شورای نگهبان نیز این است که باید به تایید مجلس برسد.