به گزارش پارس به نقل از فارس، پاکستان به عضویت سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) بزرگترین موسسه تحقیقات هسته‌ای جهان درآمد.

ریاض شاهد سخنگوی کمیسیون تحقیقات هسته‌ای پاکستان در این زمینه گفت: پاکستان اولین کشور آسیایی است که به موسسه تحقیاتی سرن پیوسته است.

وی افزود: عضویت در سازمان سرن این فرصت را برای دانشمندان هسته‌ای پاکستان فراهم می‌کند که با شیوه‌های جدید تحقیقات هسته‌ای آشنا شوند.

بر اساس بیانیه موسسه تحقیقات ژنو، پاکستان بیست و یکمین عضو این موسسه تحقیقاتی است.

پاکستان و سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا توافقنامه همکاری را در سال 1994 میلادی امضا کرده بودند در حالی که امضا و اجرای چندین قرارداد دیگر نیز پس از این امضا صورت گرفت.

پاکستان با عضویت وابسته، دوره جدید همکاری با سازمان هسته‌ای اروپا را آغاز خواهد کرد که سبب تقویت روابط طولانی مدت سرن و جامعه علمی پاکستان خواهد شد.

سازمان سرن بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان در سال 1954 در بخش شمال‌شرقی شهر ژنو در کشور سوئیس در مجاورت مرز فرانسه تشکیل شد.

در حال حاضر بیست کشور اروپایی عضو این سازمان بوده و بیش از 2600 کارمند به طور تمام وقت و همچنین در حدود هشت هزار دانشمند و مهندس (به نمایندگی از 580 دانشگاه و مؤسسهٔ تحقیقاتی از 80 کشور جهان) در آن مشغول به کار هستند.