به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم از نامه کمیسیون امنیت ملی به ریاست مجلس خبر داد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی خواستار بررسی توافق هسته‌ای در کمیسیون تخصصی امنیت است و در همین راستا نامه‌ای را به ریاست مجلس تقدیم کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه متذکر شد: در حقیقت اعضای کمیسیون امنیت ملی در نامه مذکور خواستار پاسخ‌دهی رئیس مجلس شورای اسلامی به سوالی مبنی بر لزوم بررسی برجام در کمیته ای ویژه در مجلس، با وجود کمیسیون امنیت ملی که همواره جلسات پی در پی در رابطه با برجام داشته، شده‌اند.

شفیعی تاکید کرد: همچنین در نامه مذکور سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا می شود نتیجه بررسی برجام، در کمیته ویژه انتخابی را به عنوان دیدگاه مجلس دانست، از رئیس مجلس شورای اسلامی پرسیده شده است. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به دیدگاه های شخصی خود در رابطه با موضوع بررسی برجام، در جایی به غیر از کمیسیون متبوع خود گفت:  معتقدم کمیسیون امنیت طی ۲ سال گذشته به دقت روند مذاکرات را بررسی کرده، لذا تصویر دقیقی از روند مذاکرات و توافق هسته ای دارد، بنابراین می تواند دقیق‌تر و تخصصی‌تر متن برجام را بررسی کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی طی مذاکرات چند ماهه و همچنین چند سال گذشته هموراه در بررسی جزئیات مذاکرات و توضیح مسئولین امر میزبان اعضای تیم مذاکره‌کننده بوده است، تصریح کرد: موضوع مذاکرات یکی از مباحث تخصصی کمیسیون امنیت ملی بوده که این کمیسیون در رابطه این موضوع مطالعات و تحقیقات زیادی نسبت به سایر کمیسیون ها داشته است. بنابراین بنده معتقدم هیچ کمیته و فراکسیونی نمی‌تواند همچون کمیسیون امنیت در رابطه با بررسی متن برجام آمادگی لازم را داشته باشد. 

شفیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیسیون ویژه بررسی برجام می‌تواند به خوبی متن برجام را مورد بررسی قرار دهد و یا خیر؟ گفت: خیر ولی خوب ممکن هم است توفیقاتی داشته باشد و بنده قصد ندارم در رابطه با دیدگاه این کمیته صحبت کنم چراکه معتقدم این امر کمی مقایسه‌ای می شود.

وی افزود: تشکیل کمیته بررسی برجام درهر صورت مورد احترام کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد بود و اینطور نیست که ما بگوییم در رقابت با گروهی قصد داشتیم اقدامی انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: تمام دغدغه‌های ما نسبت به بررسی برجام در کمیسیون امنیت به هزینه و فایده این موضوع در مجلس بر می‌گردد که معتقدیم بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی هزینه ها را کاهش می‌داد.

وی تصریح کرد: ضرورتی برای تشکیل کمیته ویژه بررسی برجام درمجلس نبود. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با اشاره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر عدم لزوم تصویب متن برجام در مجلس شورای اسلامی و همچنین تصویب متن برجام در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: حقوق قانونی مجلس بر اساس مواد 77 و 125 قانون اساسی همچنان نسبت به تصویب برجام محفوظ بوده و در زمان و شرایط قانونی خود اجرا خواهد شد منتها فعلا مجلس مسئولیت بررسی برجام را برعهده دارد و برجام هنوز آن ماهیت واقعی را برای ما پیدا نکرده تا بخواهیم به موضوع تصویب آن اشاراتی داشته باشیم.

شفیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تصویب متن برجام در شورای عالی امنیت ملی ممکن است برجام نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی نداشته باشد؟ گفت: بله.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطر نشان کرد : اگر متن برجام به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد و مصوبه مذکور مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گیرد و یا "حکم حکومتی" باشد، مجلس دیگرهیچ‌گونه ورودی به موضوع تصویب برجام نخواهد داشت.