به گزارش پارس به نقل از فارس، همواره رشادت و دلاورمردی رزمندگان 8 سال دفاع مقدس تلنگری است بر جامعه که باید برای حفظ میهن و کشور در برابر هر دشمن یاوه‌گو ایستادگی و مقاومت کرد؛ ولو اینکه به بها و هزینه سر دادن برای مملکت تمام شود.

یکی از این فرزندان روح‌الله که در عملیات بزرگ فتح‌المبین مجاهدتی بزرگ از خود در صفحه تاریخ دفاع مقدس بر جای گذاشت پاسدار شهید عباسعلی فتاحی بود.

راوی این حماسه بزرگ سردار والامقام هشت سال دفاع مقدس حاج عظیم ابراهیم‌زاده قائم‌مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیا است که در حاشیه یادواره شهدا در یاسوج نقل خاطره می‌کند.

این فرمانده 8 سال دفاع مقدس روایت حماسه عباسعلی فتاحی را این گونه بیان می‌کند.

قبل از عملیات فتح‌المبین و سه روز مانده به این عملیات قرار بر این می‌شود که تعداد چهار نفر از رزمندگان که یکی از آن‌ها عباسعلی فتاحی است پلی پشت سر عراقی‌ها را شناسایی کرده و این پل را برای روز عملیات بمب‌گذاری کنند.

ابرهیم‌زاده گفت: کار رزمندگان در شناسایی که تمام می‌شود و پل را بمب‌گذاری می‌کنند در حین برگشتن در کمین عراقی‌ها گیر می‌افتند و بنا بر قواعد نظامی باید هر یک از این چهار نفر از طرفی فرار کنند.

وی افزود: اما در این بین عباسعلی فتاحی با گلوله‌ای که به پایش می‌خورد اسیر نیروهای بعثی می‌شود.

این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: پس از اینکه خبر اسیر شدن عباسعلی به فرماندهان ارشد نظامی می‌رسد همه به فکر فرو می‌روند که آیا باید عملیات بزرگ فتح‌المبین با این اوصاف اجرا کنند و یا اینکه کل اسرار عملیات با اسیر شدن عباسعلی فتاحی به دست دشمن رسیده است.

وی افزود: عملیات فتح‌المبین بزرگترین عملیات دفاع مقدس و گسترده‌ترین عملیاتی است که ایران در برابر دشمن بعثی برنامه‌ریزی کرده و با این مشکلی که ایجاد شده بسیاری از فرماندهان لغو عملیات را پیشنهاد می‌دهند.

ابراهیم‌زاده متذکر شد: اما در این بین سردار حاج حسن فتاحی که پسر خاله عباسعلی فتاحی و از سرداران بزرگ دفاع مقدس است فرماندهان جنگ را اطمینان می‌دهد که با شناختی که از کودکی تاکنون از عباسعلی دارم او حاضر است که برای امام و انقلاب و کشورش سر بدهد اما اسرار عملیات را فاش نکند.

وی گفت: سردار فتاحی ضمانت می‌دهد که عملیات را با ضمانت من اجرا کنید و از پی بردن دشمن به عملیات خوفی نداشته باشید.

حاج عظیم ابراهیم‌زاده راوی این روایت شنیدنی و غرورانگیز این گونه ادامه می‌دهد: پس از عملیات پیکر عباسعلی فتاحی را در حالی یافتند که سر از بدنش توسط کابل مخابرات جدا شده بود و بدن این رزمنده دلاور را ریش ریش کرده بودند اما حاضر به فاش کردن اسرار نشده بود.

یادآوری؛  

به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات فتح‌المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه 2 فروردین 1361 با رمز «یا زهرا علیها‌السلام» در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود 2500 کیلومتر مربع انجام می‌شود.

طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ‌١٣٦٠ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که سرانجام منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد.

هرچند برخی دیگر عملیات بیت المقدس را تعیین کننده‌ترین عملیات جنگ ایران و عراق می‌دانند.

این عملیات با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه با استعداد 35 گردان ارتش و 100 گردان از سپاه، جمعا به تعداد حدود صد هزار نفر نیرو صورت گرفت و در مقابل ارتش عراق از استعداد 7 تیپ زرهی، 20 تیپ پیاده، 10 گردان توپخانه معادل با حدود 80 تا 160 هزار نیرو برخوردار بود.

 هدف نیروهای ایرانی محاصره نیروهای عراقی بود که در بیرون شهر دزفول و شوش متوقف شده بودند و جلوگیری از سقوط و تصرف شهر استراتژیک دزفول بود.

تحت امر فرمانده جوان نیروهای ایرانی٬ امیر صیاد شیرازی و سردار رشید نیروهای ایران در شب دوم فروردین عملیات زرهی خود را شروع کردند.

در نهایت عملیات با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود 2500 کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پایان رسید.