به گزارش پارس به نقل از فارس، «دیوید کوهن»، معاون مدیر کل سازمان سیا در اظهاراتی آمیخته به ادعا گفته جامعه بین‌المللی توان جلوگیری از احتمال تقلب ایران در مذاکرات هسته‌ای را دارد.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این مقام آمریکایی که در «همایش امنیتی موسسه آسپن» سخنرانی می‌کرد گفت که اعضای جامعه اطلاعاتی اطمینان معقولی دارند که مفاد توافقنامه هسته‌ای جلوی تقلب غیر قابل کشف ایران را سد می‌کند.

کوهن گفت: «اگر ایران بخواهد از شرایطی که پای آن را امضا کرده منحرف شود، ما آن را کشف خواهیم کرد.»

معاون سازمان سیا، دسترسی مداوم به سایت‌های اعلام‌شده ایران و همچنین تعریف ساز و کاری برای دسترسی برنامه‌ریزی‌شده به «سایت‌های مشکوک» را دلایلی عنوان کرد که باعث می‌شوند ایران نتواند در زمان اجرای سند پایانی مذاکرات هسته‌ای اقدام به غنی‌سازی غیرقانونی اورانیوم بکند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است.

کوهن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، دسترسی دولت آمریکا به «سایر اطلاعات و ظرفیت‌ها» را یکی از روش‌های تضمین پایبندی ایران به سند نهایی مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد.

اظهارات این مقام سیا، اولین اظهارنظر یک مقام این سازمان پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و گروه ۱+۵، متشکل از نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، پس از چندین روز مذاکرات سخت و فشرده، در تاریخ ۲۳ تیر در شهر وین، پایتخت اتریش، بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به جمع بندی نهایی رسیدند.