به گزارش پارس به نقل از فارس، «دنیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه روز گذشته اعلام کرد که در آمریکا نیروهای مرتجعی حضور دارند که با هرگونه توافق میان آمریکا و کوبا مخالفت می‌کنند.

وی افزود که این افراد حتی با بازگشایی سفارت آمریکا و کوبا در کشور مقابل نیز مخالفت می‌کنند، چه برسد به آن که بخواهند تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری که بیش از 50 سال از سوی آمریکا بر کوبا تحمیل شده است را رفع کنند.

«اورتگا» تصریح کرد که این گروه با بازگرداندن سرزمین «گوآنتانامو» که از اوایل قرن 20 از سوی آمریکا اشغال شده است نیز موافقت نخواهند کرد.

روز دوشنبه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا برگزار شد، اعلام کرد که مسئله «گوآنتانامو» جزو متن بازسازی روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا نمی‌باشد.

رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در اشاره به مسئله پورتوریکو نیز تصریح کرد که اگر آمریکا با کوبا به توافق نرسد، استقلال پورتوریکو را نیز نخواهد پذیرفت و این منطقه را به یک منطقه نظامی وسیع تبدیل خواهد کرد.

آمریکا در سال 1898 میلادی (1276 شمسی) به پورتوریکو حمله کرد و به مردم این کشور وعده آزادی و دموکراسی داد اما این وعده‌ها هرگز محقق نشدند؛ با وجود اینکه پورتوریکو در سال 1952 (1330) کشور آزاد مشترک‌المنافع نام‌گذاری شد٬ همچنان مستعمره آمریکا می‌باشد و قرار است در ژانویه 2021 (دی 1399) به ایالات متحده آمریکا ملحق شود.

این اظهارات رئیس‌جمهور نیکاراگوئه یک روز پس از آن عنوان شد که آمریکا و کوبا با نصب پرچم این کشور آمریکای لاتین در مقر وزارت امور خارجه آمریکا روابط دیپلماتیک خود را رسما آغاز کردند.

همچنین پیش‌بینی شده که «جان کری» در 14 آگوست (23 مرداد) برای نصب پرچم آمریکا در محل سفارت این کشور در «هاوانا» (پایتخت کوبا) به این کشور آمریکای لاتین سفر کند.

دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

پس از آن، اوباما ماه آوریل با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.

دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده‌اند.

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگرچه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های امریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.

یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد، همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، اوباما دستور اجازه‌ی سفرهای بیشتر از این کشور به کوبا، افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.