به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سفیر ایران در دهلی‌نو هرگونه حالت «اضطرار یا فوریت» برای بازگرداندن 6.5 میلیارد دلار پول نفت ایران از هند را رد کرد و گفت بخشی از این مبلغ می تواند در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری شود.

مقامات هندی نگرانند خروج یک باره 6.5 میلیارد دلار ارز از هند به ذخایر ارزی این کشور صدمه وارد کند.

به گفته غلامرضا انصاری ایران پیشنهاد کرده است دیدارهایی بین مقامات دو کشور برای بحث و مذاکره در مورد نحوه حل و فصل این موضوع انجام شود.

دولت هند طی دو سال گذشته و به بهانه تحریم های غرب علیه ایران از پرداخت پول نفت وارداتی از این کشور خودداری کرده است. بر اساس مکانیسم مورد توافق دو کشور 45 درصد پول نفت ایران به روپیه در بانک های هندی نگهداری شده و مابقی نیز به دلار به عنوان طلب ایران نزد پالایشگاه های هندی باقی مانده است.

بر اساس این گزارش حدود نصف پول نفت صادراتی ایران طی دو سال گذشته در هند باقی مانده و این رقم به 6.5 میلیارد دلار رسیده است.

انصاری که در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی هند سخن می گفت در مورد بازگشت این رقم به ایران گفت: «ما در وضعیت اضطراری یا فوری قرار نداریم. این موضوع به مذاکرات دو طرف بستگی دارد. باید هیئت هایی بین دو کشور رد و بدل شود و ترتیباتی در مورد تجارت دو کشور تعیین شود.» 

وی افزود: «به هر ترتیب حل و فصل این موضوع به زمان زیادی نیاز دارد زیرا ما شرکای خوبی برای هم هستیم و بخشی از این پول می تواند به پروژه های مختلف اختصاص یابد.»

انصاری در مورد رقم دقیق بدهی هند به ایران چیزی نگفت اما آن را رقم قابل توجهی دانست.

وی گفت: ما در آینده به توافقی برای این که چگونه تسویه این پول ها را حل و فصل کنیم دست می یابیم. باید مکانیسمی در این زمینه پیدا کنیم. این که چگونه از این پول ها استفاده کنیم. بفروشیم یا انتقال دهیم.

وی تاکید کرد فرصت های سرمایه گذاری زیادی در ایران وجود دارد و بخشی از این مبلغ می تواند در این پروژه ها به مصرف برسد.