پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- صادق زیباکلام از مهم‌ترین حامیان توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 است؛ این فعال اصلاح طلب از توافق به به عنوان یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب یاد کرد و آن را را  آغاز «پایان مرگ بر آمریکا» دانست. خبرنگار «پارس» در گفت وگوی کوتاهی به بررسی فنی متن توافق نامه وین با دکتر زیباکلام پرداخته است.

پارس: آیا شما همه متن توافق وین میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 را مطالعه کرده اید؟

زیباکلام: من متن توافق را اصلاً نخوانده ام.

پارس: آیا همه تحریم ها به صورت کامل و یک جا در روز اجرا لغو خواهد شد؟

زیباکلام: خیر، برای این که برخی از تحریم ها از سوی کنگره وضع شده است، برخی از سوی سنا، برخی از سوی شورای امنیت و برخی از تحریم ها اساساً ربطی به پرونده هسته ای ندارد و در خصوص موضوع حقوق بشر و حمایت از تروریسم است. هم چنین برخی از تحریم  ها به واسطه پارلمان های مختلف کشورهای اروپایی وضع شده است. بنابراین انتظار برداشته شدن تحریم ها به دست رئیس جمهور آمریکا اشتباه است و اصلاً  چنین چیزی درست نیست؛ چون که دست وی نیست؛ آن تحریمی که کنگره و سنا تصویب کرده است، رئیس-جمهور نمی تواند بردارد، یا آن تحریمی که اساساً ربطی به پرونده هسته ای نداشته است و به خاطر حقوق بشر و مسائل دیگر بوده است، چنین حکمی دارد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت به صرف این که توافق امضا می-شود، این تحریم ها برداشته می شود.

پارس: آیا طبق متن امکان بازرسی از مراکز و تأسیسات نظامی ما وجود دارد و از دانشمندان ما بازجویی خواهد شد؟

زیباکلام: به نظر بنده این  بازرسی ها باید مورد مذاکره قرار گیرد. برای این که هر کشوری که پروتکل الحاقی را بپذیرد، یک سری اصول و ضوابط را باید رعایت کند. شما نمی توانید عضو یک کلوپ شوید و ادعا کنید که من مقررات آن را نمی پذیرم؛ شما وقتی عضو پروتکل الحاقی شدید، مقررات و ضوابط آن را باید بپذیرید. حال یکی از آن قوانین بیان می دارد که مکان هایی که آژانس مشکوک است، باید مورد بازدید قرار بگیرد. حال اگر آژانس مدعی شود که به پارچین مشکوک است و دلایل خود را مطرح  کند، آن زمان پارچین باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ در عین حال قرار شده است که کمیته 1+5 جاهایی را که به بن بست می رسد – که عمده ترین آن بازدید از مراکز مشکوک است- بررسی و گزارشات آژانس را ملاحظه کند و هم چنین توجیهات و دلایل ایران که در این مورد ممانعت به عمل می آورد، مورد ملاحظه قرار گرفته و بعداً تصمیم گیری شود. وقتی ایران پروتکل الحاقی و عضویت در سازمان ملل را می پذیرد، باید اصول و قوانین و قطعنامه های آن را بپذیرد.

زیباکلام1