به گزارش پارس به نقل از میزان  ، هشتاد و یکمین نشست خبری «حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژیه» سخنگوی قوه قضائیه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژیه در ابتدای نشست خبری ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک به مناسبت عید سعید فطر گفت: یکی از اولویت های قوه قضائیه مبارزه با فساد چه در داخل قوه و چه در خارج قوه قضائیه است که در فاصله زمانی نشست قبلی تا این نشست چهار نفر از وکلا که یا متخلف بودند و یا به برخی کارمندان رشوه پرداخت کرده بودند، بازداشت شدند.

وی ادامه داد: همچنین چهار کارمند دستگاه قضایی و شش یا هفت نفر دلال که با جعل عنوان یا نامه و یا ارتباط با وکلای متخلف سر مردم کلاه می گذاشتند، دستگیر شدند.

حجت الااسلام والمسلمین محسنی اژیه گفت: پنج نفر از کسانیکه در فتنه ۸۸ فعالیت داشتند -که برخی در خارج از کشور و برخی در داخل کشور بودند- در دادگاه بدوی محکوم شدند و طبعا این حکم قابل اعتراض است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه با بیان اینکه حکم این پنج نفر قابل اعتراض است و در صورت اعتراض حکم به مرحله تجدید نظر می‌رود، گفت: سه نفر از افراد ممنوع الخروج شده‌اند و افرادی هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و چنانچه حکم به آنها ابلاغ شود و آنها به کشور باز نگردند به صورت غیابی محاکمه می‌شوند.

آخرین وضعیت پرونده جیسون رضائیان

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به پرونده جیسون رضائیان تصریح کرد: امروز دادگاه جیسون رضائیان برگزار شد. جلسه بعدی هم برگزار می شود که در زمان خود مطلع خواهید شد و چنانچه حکم صادر شود، به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: ساماندهی موسسات اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار کماکان در دستور کار دولت، قوه قضائیه و بانک مرکزی است؛ به طوری که مجددا به همه آنها گفته شده که باید تحت نظارت بانک مرکزی و بر اساس مقررات و قانون اقدام کنند و برای اینکه با مشکلات مواجه نشوند باید هر چه سریعتر اقدام کرده و شرایط قانونی را رعایت کنند.

بازداشت تعدادی از اعضای هیئت مدیره شرکت توسعه میزان

وی در ارتباط با موسسه یا شرکت توسعه میزان گفت: قرار بود این موسسه در بانک صادرات ادغام شود که اعضای هیئت مدیره این مطلب را قبول نکردند و از طرفی اقداماتی که باید در طی مدت زمانی انجام می‌دادند، انجام نداده‌اند بنابراین تعدادی از اعضای هیئت مدیره بازداشت شدند.

حجت الااسلام والمسلمین محسنی اژیه افزود: برای این شرکت مدیر تسویه انتخاب شد تا پول مردم را بدهند و مردم متضرر نشوند در این راستا بانک مرکزی علیه این مجموعه اعلام جرم کرده و برخی از سپرده گذاران نیز شاکی بودند که اعضای هیئت مدیره خیانت در امانت کردند این در حالی است که برخی از اعضای هئیت مدیره بازداشت شدند.

بازداشت افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند

وی درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب می کنند، گفت: این افراد که اقدام به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین به مقدسات، افراد و نهادها می کنند توسط نیروی انتظامی( فتا) شناسایی شده و بازداشت شدند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: کسانی که تصور می کردند در فضای مجازی هویت شان قابل پیگیری نیست در اشتباه بودند و ما به خاطیان هشدار می‌دهیم که گمان نکنند از طریق فضاهای مجازی می‌توانند به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند و اگر کسانی هستند که هنوز به این کار ادامه می‌دهند و بازداشت نشده‌اند، بدانند در زمان لازم برای دستگیری آنها نیز اقدام می‌شوند.

متلاشی شدن ۲ باند قوی مواد مخدر در اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه، در ادامه درباره پرونده‌های مواد مخدر نیز گفت: در این مدت برای تعدادی از مجرمین اجرای انجام گرفت و تعدادی نیز در این رابطه دستگیر شدند.

وی افزود: اقدامات امنیتی و اطلاعاتی در حوزه مواد مخدر از خرده فروشی، توزیع و نگهداری به سمت باندهای پخش و فروش عمده که در حجم‌های بالا خرید و فروش می‌کنند، رفته است.

سخنگوی دستگاه قضا از متلاشی شدن دو باند قوی مواد مخدر در اصفهان خبر داد و گفت: اطلاعات اصفهان در این مدت تلاش خوبی داشته و دو باند قوی مواد مخدر را متلاشی کرده است که از یکی از آن‌ها بیش از ۱۹۰ کیلو تریاک و ۱۴۰ کیلوهروئین ضبط شده است.

متلاشی شدن یک باند مواد مخدر در یزد

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه با اشاره به مورد مشابهی در یزد گفت: در یزد یک باند مواد مخدر متلاشی شد که بیش از ۹۰۰ کیلو تریاک و بیش از ۱۰۰کیلو حشیش از قاچاقچیان در این عملیات ضبط شد.

وی از خانواده خواست مراقب جوانان و بستگان خود باشند زیرا در چنین مواردی به هیچ عنوان اغماض صورت نمی‌گیرد، پس خانواده‌ها تلاش کنند تا عزیزانشان در دام مواد مخدر نیافتند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها با این موضوع درگیر هستند و از خانواده‌ها می خواهم اگر متوجه چنین موضوعی شدند به نیروی انتظامی و دادسراها اطلاع دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه قانون جدید کاهش ورود زندانیان به زندان‌ها باعث افزایش جرایم شده است گفت: این موضوع باعث افزایش مجرمین نشده است و سیاستهای کلی درباره حبس زدایی تدوین شده است که برخی از آنها به صورت قانون در آمده و معتقدیم در این راستا باید جرم زدایی صورت بگیرد و در مواردی که ضرورتی ندارد جرم طرح نشود.

وی افزود: در این راستا بخشنامه‌ای ارسال شد که طی آن کسانی که بازداشت شان ضرورتی ندارد و یا اینکه به صورت موقتی است بیشتر از حد نیاز نگهداری نشوند، همچنین کسانی که نیاز به کفیل یا وثیقه دارند با وقتی که در اختیارشان قرار می گیرد بتوانند نسبت به تهیه این موارد پیش از ورود به زندان اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اگر زمینه ای فراهم شود تا فردی که قرار است برای وی قرار کفالت صادر شود فرد کفیل را با خود بیاورد یا اینکه اگر قرار است وثیقه‌ای برای وی صادر شود هماهنگی هایی با سازمان ثبت انجام بگیرد تا روند کار با سرعت بیشتری انجام شود در این شرایط فرد سریع تر تعیین تکلیف می‌شود و نیاز به بازداشت‌ها و ورود به زندان نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه تصریح کرد: این موارد می تواند در کاهش جرایم کمک کند و همچنین مشکلاتی که حبس یک فرد می‌تواند برای خانواده، فرزندان و کارش ایجاد کند را کاهش دهد و اگر نیاز است فردی زمان کوتاهی را درحبس بماند به وی کمک شود.