به گزارش پارس به نقل از فارس، «زهیر آندرواس» تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای به توطئه این رژیم برای جدا کردن غزه از کرانه باختری پرداخت و نوشت این پنهان نیست که اسرائیل اخیرا راهبرد جدیدی درباره مسأله فلسطین اتخاذ کرده است همانگونه که تحلیلگران و پژوهشگران صهیونیستی تاکید دارند رویارویی نظامی با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه ممکن نیست به همین دلیل تل‌آویو به دنبال روش‌های دیگری برای جلوگیری از درگیری آینده در نوار غزه هستند که از مهم‌ترین آنها آغاز تماس‌های غیر مستقیم با حماس برای رسیدن به آتش‌بس طولانی‌مدت بین طرفین است خصوصا اینکه افکار عمومی اسرائیل خواستار توقف شلیک موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌ها هستند.

آندرواس افزود: اگر این راهبرد موفق شود هدف بلند مدت آن جدایی کامل نوار غزه و کرانه باختری است ، کرانه باختری که تحت کنترل تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر صهیونیستی است به عبارت دیگر اسرائیل تلاش می‌کند که از طریق راهبرد جدیدش اختلاف فلسطینی-فلسطینی را تقویت کند زیرا در راستای منافعش است.

در ادامه این مقاله آمده است اسرائیلی‌ها خود اظهارات برخی مسئولانشان در خصوص درگیری نزدیک آینده در نوار غزه با حماس را جدی نگرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند که احتمال پیروزی بر حماس در درگیری آینده وجود دارد اما شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی با بارانی از موشک روبرو خواهند شد و زندگی روزمره در اسرائیل فلج خواهد شد.

در همین راستا «آفی سخاروف» تحلیلگر خاورمیانه در مقاله‌ای در پایگاه «تایمز» اسرائیل نوشت: حتی با چشم غیر مسلح هم می‌توان پدیده جدیدی را در نزدیکی مرزهای غزه-اسرائیل تشخیص داد : افراد مسلح بیشتر و فعالان حماس فقط به شعاع چندصدمتری از نوار مرزی تحرک می‌کنند و چه بسا عمدا می‌خواهند که اسرائیلی‌ها آنها را ببینند.

وی سپس مدعی شد: چه بسا هدف از این تحرکات نظامی فقط در فاصله 300 متری از نوار مرزی این باشد که حمله‌ای غافلگیرانه به داخل اسرائیل در صورت جنگ یا تشدید اوضاع داشته باشد و هدف اصلی پاسخگویی به اسرائیل باشد. آموزش‌های اخیر حماس فقط محدود به شلیک موشک یا عملیات کماندوهای دریایی نیست بلکه این جنبش به آموزش نیروهای پیاده برای جنگ در مناطق مسکونی نیز می‌پردازد و در جنگ آینده حماس تلاش خواهد کرد حملاتی به شهرهای اسرائیلی یا پایگاه‌های نظامی و کشتن تعداد بیشتری روی آورد. آموزش‌های حماس به گردان‌های «القسام» شاخه نظامی‌اش شبیه به تمرین‌های نیروی پیاده اسرائیل است.

علاوه بر این رهبران نظامی در تل آویو خواستار کاهش محاصره غزه با هدف کاستن از بحران اقتصادی و جلوگیری از درگیری آینده شده‌اند.