به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از اسپاتنیک، در ماه ژوئن، شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن در مصاحبه با تلگراف در خصوص سلاح های اتمی تاکید کرد که برای ریاض همه گزینه ها روی میز است.

عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا نیز اظهارات مشابهی را در مصاحبه با سی ان ان بیان کرده است. وی در پاسخ به سئوالی در خصوص بلندپروازی های هسته ای عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی هر اقدامی را که برای دفاع از امنیت خود لازم باشد، انجام خواهد داد.

در حالی که گروه 1+5 شامل چین، روسیه، فرانسه، آمریکا و انگلیس و آلمان به تلاش های خود برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران ادامه می دهند تا برنامه اتمی تهران را در ازای کاهش تحریم ها، محدود کنند، به نظر می رسد عربستان سعودی خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده می کند.

عربستان سعودی در آخرین تلاش برای دستیابی به قابلیت های اتمی، قراردادی را با فرانسه امضا کرده است. این قرارداد شامل انجام مطالعات امکان سنجی برای ساخت دو رآکتور اتمی در عربستان سعودی است.

این قرارداد با فرانسه در شرایطی امضا شده است که ریاض پیش از این نیز قراردادی را برای همکاری در زمینه توسعه انرژی اتمی با روسیه به امضا رسانده است. عربستان سعودی همچنین توافقنامه های مشابهی را نیز با چین و آرژانتین به امضا رسانده است.

عربستان سعودی با امضای این قراردادها یک گام بیشتر برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در زمینه انرژی اتمی برداشته است. عربستان قصد دارد تا سال 2032 میلادی به 16 رآکتور اتمی دست یابد.

عربستان سعودی دلایل زیادی را برای دستیابی به قابلیت های انرژی اتمی اعلام کرده است که مهمترین دلیل مقام های ریاض، کاهش وابستگی به نفت بوده است.

اسپاتنیک افزود: با این حال، عربستان سعودی بر خلاف ایران، در خصوص باز نگه داشتن گزینه های خود برای خرید یا توسعه سلاح های اتمی خود صریح تر بوده است.

سفیر عربستان در لندن تصریح کرد: ما امیدواریم که تضمین های لازم را دریافت کنیم که ایران به دنبال دستیابی به این نوع سلاح نخواهد بود. ولی اگر این اتفاق نیفتد، همه گزینه ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود.

نواف عبید تحلیلگر سیاسی در این باره گفت: عربستان سعودی پیش از این قابلیت تولید اورانیوم با درجه غنای بالا را داشته است و سامانه های قابل تحویل اورانیوم غنی شده به کلاهک های اتمی را توسعه داده است.

وی در مطلبی تحت عنوان "دکترین دفاع هسته ای عربستان سعودی" در تلگراف، نوشت: عربستان سعودی عناصر لازم برای دستیابی به سلاح اتمی شامل ابزارهای مالی و زیر ساختهای تکنولوژیکی را در اختیار دارد. عربستان سعودی می تواند برای دفاع و حمایت از مردمش تنها به خود نگاه کند، حتی اگر این مساله به معنای اجرای یک برنامه اتمی باشد. اشتباه نکنید، عربستان دانشمندانی را برای توسعه فناوری هسته ای در اختیار دارد.