پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نبی شریفی- «جهان پسا آمریکایی» آغاز شده و ظهور قدرت هایی که در پی مقابله با «قدرت مطلق» آمریکا هستند شدت گرفته است. 

دو نشست سازمان همکاری های شانگهای (SCO)و بریکس( BRICS) در «یوفا»ی روسیه در حال برگزاری است، اما نه آمریکا و نه هیچ یک از اعضای اتحادیه در آن حضور ندارند. 

«ظهور دیگران» در سالهای اخیر سرعت گرفته است. نشست های سازمان همکاری ‌های شانگهای که پس از سازمان ملل متحد، بزرگترین سازمان به لحاظ جمعیتی محسوب می شود، با تکیه بر منطقه گرایی ائتلافی را شکل داده که در تلاش برای حل مسائل منطقه بدون دخالت خارجی و یا ابر قدرت آمریکایی است که نمونه های آن را می توان در همکاری برای مقابله با تروریسم و جبهه تکفیری در افغانستان و پاکستان و یا تلاش برای حل و فصل مناقشات منطقه ای، مانند اختلاف میان هند و پاکستان دانست. 

علاوه بر این، پیمان جدیدی که با حضور سه عضو SCO با عنوان بریکس شکل گرفته پا را از ائتلافی منطقه ‌ای فراتر گذاشته و با عضویت برزیل و آفریقای جنوبی ائتلافی فرا منطقه ای را شکل داده است. 

ائتلافی که اعضای آن حدود 43درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد. جهان چند قطبی شکل گرفته است، قطبی که بیشترین میزان جمعیت، بازار مصرف و انرژی را در اختیار دارد در حال تغییر در موازنه قدرت است.