به گزارش پارس به نقل از فارس، امروز دوشنبه پانزدهم تیر ماه و در ششمین روز تمدید هفت روزه توافقنامه ژنو بر تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران حاضر در چادر سفید خبرنگاران تعبیه شده مقابل هتل پله کوبورگ - هتل محل مذاکرات ایران و 1+5 - افزوده می‌شود. 

امروز و همزمان با حضور همه وزرای خارجه ایران و 6 کشور به نسبت روزهای دیگر خبرنگاران بیشتری در چادر محل استقرار خبرنگاران حضور دارند و به احتمال زیاد ظرف فردا و پس فردا تعداد بیشتری به این محل خواهند آمد.

آنگونه که مسئولان وزارت خارجه اتریش عنوان می‌کنند بیش از 600 خبرنگار، عکاس و تصویربردار برای پوشش اخبار این مذاکرات ثبت نام کرده‌اند و البته در حال حاضر نمی‌توان گفت چه تعداد در وین مستقر هستند، اما در این روزها بر تعداد آنها افزوده می‌شود و اگر همه 600 نفر بخواهند در زیر این چادر مستقر شوند امکانپذیر نیست. این محل برای 300 نفر تعبیه شده و در صورتی که همه خبرنگاران حضور پیدا کنند، معضل جا پیش خواهد آمد.

البته در این چند روز تعدادی از خبرنگاران از این چادر گرم و هوای طاقت فرسای وین فرار کرده و در هتل ماریوت در نزدیکی محل مذاکرات مستقر شده‌اند.

هر چه به تعداد خبرنگاران افزوده می‌شود شایعات بیشتری به گوش می‌رسد خبرنگارانی از توافق در پایان سه‌شنبه خبر می‌دهد. تعدادی با توجه به اظهارات اخیر مقامات حاضر در وین عنوان می‌کنند با توجه به اینکه هنوز برخی مباحث حل نشده، وضعیت پیچیده‌تر شده و احتمال دارد مذاکرات تمدید شود.

برخی از حضور کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.

البته همانطور که اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران طی این چند روز بارها اعلام کرده‌اند خود را  اسیر زمان نمی‌کنند و در صورتی که نیاز باشد مذاکرات ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد ایرانی امروز دوشنبه فضا و جو حاکم بر مذاکرات هسته‌ای جاری بین ایران و گروه 1+5 در شهر وین را «خوب» ارزیابی کرد و گفت: «می‌خواهیم توافق کنیم،‌ اما نه به هر قیمتی.»

مقام ایرانی گفت: «مذاکرات جدی و فشرده و فضا خوب است. همه به رسیدن به توافق علاقه دارند. ما هیچ ضرب‌الاجل قطعی نمی‌بینیم. ما می‌دانیم که ملاحظات خاصی توسط آمریکا وجود دارد اما بدان معنا نیست که همه با آن موافق هستند».

وی افزود: «اگر ما 9 جولای را سپری کنیم، ما هنوز هم می‌توانیم به کارمان ادامه بدهیم، اگر ما زودتر از آن بتوانیم چنین بکنیم که بهتر است اما اولویت یک توافق خوب است».

این مقام ایرانی تصریح کرد: «تمدید به نفع کسی نیست اما اگر به زمان بیشتر نیاز داشته باشیم،‌بهتر است در وین بمانیم تا اینکه وقفه‌ای در مذاکرات بدهیم».

از دیگر سو برخی خبرنگاران عنوان می‌کنند که برخی وزرای خارجه امشب وین را ترک می‌کنند، البته هیچ مقام رسمی این اخبار را تأیید نمی‌کند و در حال حاضر رایزنی‌ها در سطوح مختلف و بین وزرای خارجه حاضر در وین در جریان است. ظریف وزیر خارجه ایران تا این لحظه دیدارهایی را با وزرای خارجه آمریکا و روسیه داشته و با اینکه پیش از این اعلام شده بود قرار است ظهر امروز با وزرای خارجه انگلیس و فرانسه به گفت‌وگو بنشیند ولی این دیدارها برگزار نشد و هنوز مشخص نیست که این دیدارها امروز انجام شود یا خیر. برخی خبرنگاران عدم انجام این دیدارها را به دلیل جلسات داخلی 1+5 و نیاز آنها به اجماع می‌دانند.

به گزارش فارس، خبرنگاران حاضر نمی‌دانند چه کنند و چه قرار است طی این روزها رخ دهد. آنها در برزخ خبری به سر می‌برند و حتی مقامات نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده هم تصویر روشنی از نتیجه مذاکرات ندارند. اکثر خبرنگارانی که حدود 2 هفته است در وین به سر می‌برند بارها و بارها بلیط‌ها و هتل محل اقامتشان را تغییر داده‌اند و هنوز هم نمی‌دانند تا چه زمانی در وین مستقر هستند. 

سؤال اکثر خبرنگاران از هم این است که تا چه زمانی در وین خواهید بود؟

البته شب گذشته یک مقام آگاه به خبرنگاران ایرانی گفت که تکلیف مسائل فنی 70 درصد روشن شده و 30 درصد باقی مانده و دیگر ضمایم برنامه جامع اقدام مشترک نیز تا 90 درصد نیز به نتیجه رسیده است.

این مقام پایان ضرب الاجل تمدید هفت روزه توافقنامه ژنو را پایان چهارشنبه و یا ساعات آغازین پنجشنبه اعلام کرد.