به گزارش پارس به نقل از رسالت، کشاندن بازی به ثانیه های پایانی مذاکرات هسته ای تاکتیک نخ نما و تکراری آمریکا در گلوگاههای مهم و تعیین کننده مذاکرت هسته ای با ایران محسوب می شود. این رویکرد تکراری در جریان مذاکرات وین 6(تیرماه 1393)  و وین 8 (آذرماه 1393) نیز قابل مشاهده بود.در این دور از مذاکرات هسته ای و در ساعت صفر مذاکرات هسته ای نیز این روند همچنان ادامه دارد. در این خصوص آمریکایی‌ها هنوز آماده تصمیم‌گیری سیاسی نیستند. منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین اعلام کرده‌اند که در مذاکرات جاری همچنان نکات شدیدا مناقشه‌برانگیزی در رابطه با عملکرد و سازوکار کمیسیون مشترک حل اختلافات وجود دارد که هیچ یک از اعضای گروه 1+5 خواهان افشای آن نیست.
کشاندن بازی به ثانیه های پایانی مذاکرات هسته ای سبب شده است تا مقامات آمریکایی مدام بر روی کمبود زمان برای رسیدن به توافق نهایی تاکید کنند و از آن سو، راه حل این مناقشه را عبور ایران از خطوط قرمز خود تلقی کنند. یک منبع آگاه و نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگو
با خبرنگار روزنامه رسالت در وین اعلام کرد:
"اوضاع در محل مذاکرات هسته ای بسیار پیچیده است. تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به طرف مقابل اعلام کرده است که به هیچ عنوان در قید و بند ضرب الاجل های تعیین شده قرار ندارد و تنها توافق خوب برای ما اصالت دارد. با این حال طرف مقابل سعی دارد به لحاظ زمانی در مقابل تیم مذاکره کننده
هسته ای کشورمان محدودیت ایجاد کند. "
این منبع که نخواست نام او فاش شود در ادامه افزود: "محدودیتهای زمانی اعمال شده و ضرب‌الاجل هفت روزه ای که به صورت یک‌سویه از سوی آمریکا و تروییکای اروپایی تعیین شده است به واسطه توافقاتی است که میان کنگر و کاخ سفید صورت گرفته است. بدیهی است که این توافقات اهمیتی برای ما ندارد. همچنین اینکه اتحادیه اروپا تعلیق تحریمهای ایران را به مدت هفت روز تمدید کرده است نیز ارتباطی به ما ندارد. تا زمانی که توافقی خوب با رعایت خواسته های ایران حاصل نشود به مذاکرت ادامه خواهیم داد."نکته بعدی در این خصوص، به نقش آفرینی آژانس بین المللی انرژی اتمی در حل مسئله پی ام دی و موضوعات مربوط به بازرسی ها از مراکز نظامی ،بحث تحقیق و توسعه و ...باز
می گردد.اگرچه آمانو سیگنالهای بازدارنده ای در این خصوص مخابره نکرده است، اما همچنان بر سر نحوه نقش آفرینی آژانس در معادله نهایی بحث و مناقشه وجود دارد. یکی از این موارد، سوء سوابق آژآنس می باشد.
مهمت امین، تحلیلگر ترکیه ای حاضر در محل مذاکرت هسته ای ایران و اعضای 1+5 در گفت وگو با روزنامه رسالت در این خصوص عنوان کرده است :
"واقعیت امر این است که آمانو تعلق خاطر زیادی به ایالات متحده دارد و همین مسئله منجر به پیچیده شدن حل مسائل می شود. اساسا یکی از دلایل سکوت آمانو در مقابل اقدامات غیر حقوقی اسرائیل در زمینه برخورداری از سلاح های ممنوعه، همین وابستگی وی به واشنگتن است. از این رو نگرنی های موجود در ایران درخصوص نقش آفرینی سلبی آمانو در زمین آمریکا موضوعی ملموس است."
با همه این اوصاف،آمانو سعی دارد خود را در برهه فعلی فردی فعال در حل موضوعات اختلافی ایران و اعضای 1+5 نشان دهد.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بدو ورود به هتل کوبورگ و  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آژانس درگیر در موضوع هسته‌ای ایران است، اظهار داشت :
" من پنجشنبه در تهران بودم و با روحانی و شمخانی دیدار کردم.
توافق در دسترس است. ما به پیشرفتهایی در مسیر رو به جلو دست یافتیم. اگر توافق حاصل شود آژانس آمادگی دارد تا برای اجرای موضوعات همکاری کند. تکلیف پی ام دی (ابعاد نظامی احتمال) تا پایان سال مشخص می‌شود.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس همکاری و تعامل ایران و 1+5 را سرعت بخشیده است، اعلام نمود : با همکاری ایران فکر می کنم بتوانیم تا پایان امسال گزارشی را درباره پی ام دی صادر کنیم. این اولین بار است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اولین بار تاریخ مشخصی برای انتشار گزارش ابعاد احتمالی اعلام کرد.