به گزارش پارس به نقل از مهر، در پی سفر اخیر یویکو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، رادیو گفتگو در مصاحبه با بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان دستاوردها و ابعاد این سفر را بررسی کرد.

کمالوندی به دیدارهای چهارگانه آمانو در این سفر یک روزه اشاره کرد و اظهار داشت: وی عصر روز پنجشنبه دیداری با دکتر روحانی داشت و در مجموع موضوعات مربوط به همکاری ایران و آژانس بررسی شد.

کمالوندی با اشاره به حل و فصل موضوعات گذشته به عنوان محور اصلی این گفتگوها افزود: در گذشته بارها اعلام کرده بودیم که این مسائل نمی‌تواند بی پایان بماند و باید تاریخی برای به نتیجه رسیدن آن تعیین شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آقای آمانو نیز اعلام کرد که پرداختن به موضوعات گذشته نمی‌تواند بی پایان باشد و باید در زمان مشخصی به اتمام برسد و خوشبختانه آژانس نیز به این جمع‌بندی رسید.

وی ادامه داد: از دیگر نکاتی که در این سفر یک روزه مطرح شد و به تفاهمات کلی رسیدیم، مبنی بر بازه زمانی موضوعات مربوط به گذشته بود و قرار شد در این باره به تفاهم دست یابیم.

کمالوندی با بیان اینکه 13 سال زمان زیادی برای به نتیجه نرسیدن این مسائل است، افزود: طی دو سال گذشته بارها این موضوع را بیان و اعلام کردیم که حاضر به همکاری هستیم؛ در سفر قبلی آقای آمانو نیز دکتر روحانی خواستار رسیدگی به موضوع پرونده گذشته شد و توقع می‌رفت آنها کار را به سرانجام برسانند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دو مورد از این موضوعات حل شده است، اظهار داشت آقای آمانو اشاره کرد که به زودی موارد دیگر را نیز اعلام می‌کنند.

کمالوندی محور دیگر این گفتگوهای یک روزه را «لزوم رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد و گفت: شرایط و روش‌هایی را که منجر به رعایت خطوط قرمز ما می‌شود، کاملا توضیح دادیم؛ در عین حال که آژانس نیز بتواند رسیدگی ها را به سرعت به نتیجه برساند.

وی این دیدارها را از منظر جمهوری اسلامی ایران راضی کننده توصیف کرد و افزود: قبل از خروج آمانو از ایران، با وی صحبت کردم و وی اعلام کرد که در وین ابراز رضایت خواهد کرد و این سفر را سازده و مفید دانست.

کمالوندی استقلال عمل آژانس انرژی اتمی را سخت و در عین حال مورد انتظار جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ایم که آژانس باید اقداماتی فنی و حقوقی انجام دهد؛ اگرچه آژانس به این موضوع اذعان دارد، اما می‌دانیم این اقدامات در بستری سیاسی صورت می گیرد.

فراز و نشیب در مذاکرات/ رسیدن به توافق محتمل‌تر از نرسیدن به آن است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، در پاسخ به این پرسش که آیا این مذاکرات منتج به امضای توافق خواهد شد یا خیر، گفت: پاسخ به این سوال سخت است؛ چون صحنه مذاکرات در هر لحظه فراز و نشیب دارد.

وی افزود: ما راه زیادی را آمده ایم؛ در صحنه بین‌المللی نیز اعلام می‌کنند که رسیدن به توافق محتمل‌تر از نرسیدن به آن است؛ چرا که روی خشت خشت این مذاکرات کار شده و این بنا امکان تکمیل شدن دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اظهار به اینکه هم اینک پرانتزهای اختلافی به حداقل رسیده، تصریح کرد: انتخاب میان دو موضوع از این پرانتزها به انصاف طرف مقابل باز می‌گردد؛ اگر آنها تنها خواست خود را بنگرند، نخواهیم توانست به نتیجه برسیم.

کمالوندی گفت: طرف مقابل همه نوع فشار را امتحان کرده و اگر قصد کند این فشارها را مجددا امتحان کند، طبق گفته دکتر روحانی، پاسخ ایران اقدامی سخت‌تر از آنچه طرف مقابل تصور می‌کند خواهد بود.