پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: در متن توافق هسته اي باید بر لغو و نه تعلیق تحریم‌ها تاکید شود و این مساله هم ذکر شود که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد نه تنها ایران براحتی و بدون هیچ مشکلی می‌تواند از توافق خارج شود بلکه طرف مقابل باید پاسخگو باشد که چرا تحریم‌هایی را که باید لغو می‌کرده لغو نکرده است.

دكتر فواد ايزدي عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفتگو پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: اجرائیات لغو تحریم‌ها باید با قدم‌ هایی که ایران برمی‌دارد متناظر باشد 

وي افزود: به این معنا که مثلا وقتی ایران گام اول را اجرا می‌کند طرف مقابل بخشی از تحریم‌ها را لغو کند و بعد از این‌که ایران گام دیگری را برداشت طرف مقابل هم بخش دیگری از تحریم‌ها را لغو کند.

وي اضافه كرد: در انتهای این پروسه، زمانی که ایران تمام تعهداتش را اجرا کرد طرف مقابل هم باید تمام تحریم‌ها را لغو کرده باشد. این روش صحیح و منطقی است. آژانس هم می‌تواند در این فرآیند نظارت‌های خودش را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به عدم اعتماد كشورمان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در 12 سال گذشته نسبت به ایران بسیار بد عمل کرده است و به جای این‌ که یک نهاد بین‌المللی بی‌ طرف باشد در عمل به ابزاری در دست دولت آمریکا برای فشار بر ایران و ایجاد مشکل تبدیل شده است.

فواد ايزدي افزود: اكنون نيز نباید آژانس حق وتو پیدا كند. جمهوری اسلامی ایران عضو ان.پی.تی است و نظارت‌های آژانس را پذیرفته است؛ سالیان سال هم هست که آژانس به ایران آمده و بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت کرده است. منتها نکته اینجاست که ایران نباید به آژانس حق وتو بدهد و شرایط به‌ گونه‌ای باشد که اگر آژانس، انجام تعهدات از سوی ما را تائید نکرد، کار ما معطل بماند. 

وي اضافه كرد: این حالتی است که ما در مورد بحث پی.ام‌.دی آن را تجربه کرده‌ایم و الان 13ـ12 سال است که آژانس از فعالیت‌های ما بازرسی می‌کند و باز هم مدعی است. 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به بهانه جويي هاي مكرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در گذشته شاهد بودیم که ابتدا آژانس چند مورد را مطرح کرد و ایران به آنها پاسخ داد، اما آژانس دبه کرد و باز هم موارد جدیدی را ارايه کرد که اگر چنین فرآیندی بخواهد دوباره تکرار شود هرگز پرونده این سوالات بسته نخواهد شد. 

فواد ايزدي افزود: بنابراین سفر آقای آمانو به تهران و مذاکرات او با مقامات کشورمان، لزوما اشکال ندارد، اما تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران باید این دقت را داشته باشد که به دست آقای آمانو حق وتو ندهد.

وي اضافه كرد: در متن توافق هم ضمن این ‌که کارهایی را که ایران باید انجام می‌دهد مشخص می‌کنند باید قید شود که وقتی ایران، کارهایش را انجام داد این پرونده بسته خواهد شد. 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصريح كرد: آژانس، موضوعی را درست کرده در قالب پی.ام.دی و با وجود تمام اقداماتی که ما انجام داده‌ایم همواره مدعی است که ایران به سوالات در این زمینه پاسخ نداده است. 

فواد ايزدي افزود: باید در متن توافق این اتفاق بیفتد که دغدغه‌های آژانس چه در حوزه پی.ام.دی و چه در دیگر حوزه‌ها به صورت مشخص فهرست شود و باید در متن توافق قید شود و بر آن تاکید شود که اگر این مسايل حل شد، این پرونده بسته می‌شود و نباید حالتی که در قبل وجود داشت تکرار شود.