به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولادمیر پوتین گفت: « روسیه بر سر حاکمیت خود با کسی معامله نمی کند و به موضع سیاسی مستقل خود در عرصه داخلی و خارجی به رغم فشارهای خارجی پایبند است.»
پوتین شکست تلاش های غربی را در ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه روسیه از طریق تحریم و اعمال فشار اقتصادی تایید و تاکید کرد اکثر شهروندان روس و همه گروه های سیاسی اصلی در کشور انگیزه های سیاسی غرب را درک می کنند و به اصول ملی پایبند هستند.
وی افزود دولت روسیه توانست ثبات اوضاع اقتصادی و مالی در کشور را تضمین و بازار کار را کنترل کند و در همین زمان به برنامه های نظارت اجتماعی ،‌ بهداشتی و آموزشی علاقه مند است.
رییس جمهور روسیه بر ضرورت تجدید نظر در امنیت ملی ، ضرورت تدوین راهبرد امنیتی جدید و ایجاد اصلاحات و تغییراتی در سیاست خارجی متناسب با چالش های معاصر تاکید کرد.
یوتین گفت: « البته روسیه در خصوص همکاری با همه کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل ، اصل برابری ، رعایت شدن مصالح متقابل و پرهیز از کم کاری در اصول امنیت ملی روسیه همچنان با انعطاف و گشایش خواهد بود.»
وی افزود: « احتمال تغییر مواضع آمریکا و اتحادیه اروپا که برای افزایش دامنه تحریم های تحمیلی علیه روسیه تلاش می کنند وجود ندارد و نباید به این تغییرات امید داشت.»
رییس جمهور روسیه تقویت امنیت اقتصادی ، تشویق تولید ملی جایگزین برای واردات و تزریق کالاهای مطلوب از نظر کیفی و کمی به بازار روسیه را خواستار
شد.
پوتین تاکید کرد روسیه در آینده برای توسعه روابط با کشورهای « جامعه کشورهای مستقل همسود » ، « سازمان همکاری شانگهای » و سازمان کشورهای عضو گروه « بریکس » شامل چین ، برزیل ، هند و آفریقای جنوبی تلاش خواهد کرد.
از سوی دیگر نیکلای پاتروشف مشاور امنیت ملی روسیه گفت: « هدف تحریم های غرب علیه روسیه تضعیف اوضاع اقتصادی این کشور و فشار برای تغییر نظامی سیاسی در آن است.»
پاتروشف افزود آمریکا که از غرب کمک می گیرد از هیچ تلاشی برای حفظ هیمنه و سلطه خود در جهان چند قطبی فروگذار نیست و برای تحقق این امر به همه شیوه ها از جمله فشارهای سیاسی ، اقتصادی و رسانه ای متوسل می شود.
وی اظهار داشت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو محدوده جغرافیایی خود را توسعه می دهد و ساختار نظامی آن به مرزهای روسیه نزدیک شده است. ناتو یک سامانه دفاع موشکی برای هدف قرار دادن روسیه مستقر کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی کویت از مسکو ، این مقام امنیتی روس خاطرنشان کرد کشورش همه تدابیر لازم را برای مقابله با تهدیدات ناتو به خصوص بعد از بررسی و تحلیل واقعی اوضاع در عرصه بین المللی اتخاذ خواهد کرد و در سایه آن تغییر و تحولاتی در راهبرد امنیت ملی روسیه ایجاد خواهد شد.