به گزارش پارس، تسنیم به نقل از پایگاه خبری فایننشال پست نوشت: به گفته تحلیلگران، حتی اگر تابستان امسال توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی امضا شود، بعید است شرکت های آمریکایی به این زودی ها به سوی بازار ایران هجوم بیاورند.
ریچارد نفیو، که قبلا از اعضای تیم تحریم های ایران در دولت آمریکا بوده می گوید: «داریم مقطع زمانی حساسی را سپری می کنیم... احساس من این است که ما همچنان در فصل تابستان به دنبال دستیابی به توافق خواهیم بود.»
اما  لغو تحریم های بین المللی احتمالا به شرکت های آمریکایی اجازه ورود به بازار ایران را نخواهد داد.
نفیو افزود: «من واقعا فکر نمی کنم که این توافق معاملات اقتصادی آمریکا با ایران را تغییر دهد... فکر نمی کنم موضوع تحریم روابط دوجانبه آمریکا (با ایران) روی میز باشد... اگر چنین موضوعی مطرح باشد افراد زیادی در کنگره عصبانی خواهند شد.»
این عضو سابق وزارت امور خارجه آمریکا و مدیر بخش ایران شورای امنیت ملی آمریکا افزود، اگر توافق هسته ای امضا شود، شرکت های غیرآمریکایی زیادی ممکن است با ایران وارد معامله شوند، به شرطی که آنها از پرسنل و فن آوری آمریکایی استفاده نکنند.
مقاماتی از شرکت های بزرگ نفتی از جمله رویال داچ شل و انی در هفته های اخیر به منظور بحث در مورد فرصت های سرمایه گذاری به ایران سفر کرده اند. اما سیتی بانک معتقد است، در زمانی که شفافیت قابل توجهی در مورد دوام معافیت از تحریم های کنگره آمریکا ایجاد نشود، شرکت های اروپایی فعال در زمینه انرژی، تمایل چندانی برای بازگشت مجدد کامل به بخش انرژی ایران نخواهند داشت.
موسسه آر بی پس کپیتال نیز خاطر نشان می سازد، اگر مشخص شود که  دولت باراک اوباما، امتیازات قابل توجهی برای انعقاد توافق هسته ای به ایران داده است، دموکرات های زیادی دیگر طرف کاخ سفید نخواهند بود و این می تواند مانع از توافق از سوی آمریکا شود.